Радиаторът е елемент от охладителната система на двигателя, който служи за обмен на топлина с околната среда. Излишната топлина се разсейва във въздуха през клетките (сравнявани с пчелни пити) на радиатора, като по този начин се поддържат оптимални температурни условия. Радиаторът е монтиран в предната част на двигателния отсек, непосредствено зад външната декоративна решетка. И често се случва той да се поврежда, особено при по-стари автомобили. Какви са причините?
Механични повреди
Всички съвременни радиатори са изработени от алуминиева сплав. Този материал е много лек и има бърз и ефективен топлопренос. Недостатъкът е уязвимостта към външни влияния. Достатъчно е малко „пробиване“ от сблъсък над бронята и или се появяват дупки в радиатора, или той се пръсва по шева.
Естествена умора
С възрастта всички радиатори са склонни да корозират, което води до течове. Освен това, проблемът често се проявява само когато е горещо, тъй като радиаторът се разширява поради висока температура и повишено налягане в системата. Използването на нискокачествен антифриз, както и ненавременната му подмяна също допринасят значително за корозията.
Отделно си струва да се споменат комбинираните радиатори, които имат съседни части от метал и пластмаса. Разбира се, при проектирането инженерите вземат предвид разликата в температурните коефициенти на разширение на тези материали. Времето обаче взема своето и с годините такива радиатори често започват да изпускат там, където се съединяват пластмаса и метал.
Запушване
Това се отнася за представители на „старата школа“, които днес са доста редки - радиатори с разширителна капачка. Подобно на капачката на пластмасов резервоар, те имат тенденция да задръстват с времето (вътре има клапан) или просто да изтичат, когато антифризът се нагрее.
Как да проверите радиатора
В идеалния случай охладителната система трябва да се диагностицира с манометър, за да се разбере действителното работно налягане и да се следи работата на клапана в капачката. На практика почти никой не прави това и типичната проверка на компонентите, включително радиатора, се състои от визуална проверка. Ако частта се „изпоти“ леко и само при нагряване, може да не го забележите в началото. Малките капки ще се изпарят почти веднага.
С течение на времето, с напредването на теча, ще станат видими петна с цвета на напълнената охлаждаща течност. И накрая, когато радиаторът напълно се повреди, той ще започне да тече дори след като двигателят е спрян и охладен.
Тест с компресор
Ако се съмнявате за теч в радиатора, можете да го проверите с компресор под налягане. Методът е доста трудоемък, но гарантира надеждността на резултата. Сваля се радиатора и се източва антифриза. След това се свързва към компресора с помощта на адаптерни тръби и се проверява за изтичане на въздух. Удобно е да използвате сапунена вода с гъба, нанасяйки пяна върху области, които предизвикват подозрение. Този метод може да се използва за проверка на всеки радиатор, основното е да не прекалявате с доставеното налягане.
Как да коригирате теча на радиатора
Използват се няколко метода за ремонт в зависимост от местоположението, вида и степента на повредата.
- Заваряване или запояване. Най-надеждният вариант, финансово достъпен за всеки собственик на автомобил, но изисква определени умения, както и специална флюсова спойка, подходяща специално за сплавта на конкретна кола. По-добре е предварително да разберете нюансите чрез тематични дискусии в интернет.
Нанасяне на „студено заваряване“ върху пукнатината под формата на лепито „поксипол“ или подобни състави. Това е евтин и достъпен начин. По правило това помага, но с течение на времето мястото на ремонта може да изтече отново: някои двукомпонентни лепила-уплътнители са податливи на отлепване поради промени в температурата и влажността.
Въпреки това, ако съставът е с високо качество и не е с изтекъл срок на годност и ремонтите се извършват стриктно в съответствие с инструкциите, ремонтираните по този начин радиатори могат да работят с години.
Вътрешно уплътнение с помощта на специални смеси, излети директно в резервоара за охлаждаща течност. Това е най-малко предпочитан вариант. Дори и да работи, допълнителният компонент няма да има най-добър ефект върху състава на течността. Прекупвачите на автомобили често обичат да злоупотребяват с този вид „ремонт“ и той е подходящ само за незначителни дефекти. Трябва да се използва само в спешни случаи, след което е по-добре да свалите радиатора и да го ремонтирате нормално и да смените охлаждащата течност.
Препоръки и съвети
Тъй като радиаторът е статична част, няма специални препоръки за работата му. Срокът на експлоатация се влияе преди всичко от качеството на охлаждащата течност и редовността на нейната подмяна. Не забравяйте за цялостното почистване на радиаторите - тази процедура се препоръчва да се извършва поне веднъж на пет до седем години. Пълното премахване на натрупаната мръсотия, възможно само чрез отстраняване на частта от автомобила, ще спомогне за удължаване на експлоатационния му живот.