Ръчната спирачка е неразделна част дори от модерния и най-богато оборудван автомобил и нейната повреда винаги води до значителен дискомфорт, а понякога и до много сериозни разходи. Затова и проблемите с този механизъм не трябва да бъдат подминавани с лека ръка, както правят някои шофьори, категорични са експерти.
Без значение какви иновации и опции въвеждат производителите, новите автомобили няма как да се направят без ръчна спирачка, изобретена много преди двигателя с вътрешно горене. Неопитни шофьори смятат, че предавката „P“ (паркинг) в автоматичната скоростна кутия замества ръчната спирачка, но тази грешка може да струва много скъпо. И те го научават по трудни начин.
Така че ръчната спирачка трябва да се поддържа в добро състояние, но за да се направи това трябва да се знае нейната структура. При много от новите модерни и високо технологични автомобили тя прилича на превключвател, но принципът на действие и конструкция не се различават от тези на по-старите коли.
Как работи ръчната спирачка?
Механизмът на ръчната спирачка, независимо дали е ръчен или крачен, е изключително прост - активаторът, независимо как е направен, натиска кабела, който затяга накладките. Колкото по-силно се дърпа, толкова по-силно накладките се „захапват“ в диска. Много шофьори не знаят, но ръчната спирачка има напълно независима архитектура, независима от традиционния спирачен механизъм на автомобила - собствено задвижване, собствени кабели, собствени накладки, които са инсталирани на собствен механизъм, обикновено разположен вътре в задната спирачка диск.
Именно това незнание най-често води точно до едно - механизъм, който не е обслужен и прегледан внимателно, излиза от строя. Автоматиката сама може да се справи с напрежението на същите кабели, но механиката не може. И тогава започват проблемите.
Какво ще причини дефектна ръчна спирачка?
Ако ръчната спирачка не работи поради някакъв проблем, тогава, съответно, по време на паркиране, за да не се движи колата, тя се държи единствено от скоростната кутия. При ръчна скоростна кутия е първа или задна предавка, което е доста надеждно и доста използвано. Неудобно е, но теоретично можете да го използвате, въпреки че стартирането на колата на хълм е изключително проблематично.
Ситуацията е много по-лоша с автоматична трансмисия - малкият тънък щифт, който има „P“ (паркинг), държи цялото тегло на колата, получава чудовищен товар и може просто да се огъне. При никакви обстоятелства автомобил с автоматична скоростна кутия не трябва да се оставя на минимален наклон без включена ръчна спирачка - това е истински удар по скоростната кутия. А нейният ремонт, както е добре известно, може да бъде много скъп.
Защо ръчната спирачка се чупи?
Както вече стана сума, конструкцията на ръчната спирачка е много проста и често напълно механична: активаторът (известен и като лоста на ръчната) дърпа кабела, който активира механизмите, разположени вътре в задните спирачни дискове. Те притискат фрикционните подложки към хардуера, предотвратявайки движението на автомобила, плътно блокирайки колелата. Времето и натоварванията обаче взимат своето.
Първо, същите тези кабели, които всъщност са три, са склонни да се разтягат с течение на времето. На ранен етап кабелите могат да бъдат затегнати - съответната гайка обикновено се намира точно под подлакътника на водача вдясно по посока на движението. Но, както знаете, всичко има своите граници: понякога кабелите трябва да се сменят.
Следват подложките. Веднага след като колата бъде оставена „на ръчна“ за зимата и няколко пролетни месеца, те се забиват здраво, след което трябва да бъде „отлепена“. Тази процедура обаче не винаги минава без последствия - накладката се отделя, колелото започва да трака силно и просто е невъзможно да продължите да шофирате по този начин. И подмяната е задължителна.
Най-честата причина за неизправност на ръчната спирачка при употребяван автомобил е пълното „вкисване“ на механизма, разположен в спирачния диск. Там има множество малки части, пружини, лостове, които с времето просто се превръщат в „едно ръждясало цяло“ или разпадат се на прах.
Класическите марки автомобили продаваха ремонтен комплект за всяко колело, което им позволи да решат проблема цялостно. В интерес на истината това е, което трябва да се направи - смяната на някои пружини и лостове поотделно е безсмислена, помага единствено пълен ремонт.
Ръчната спирачка е изключително важна система на превозното средство, на която трябва да се обърне също толкова внимание, колкото и на главния спирачен кръг. Първо, създава необходимото ниво на комфорт при работа, и второ, осигурява допълнителна независима спирачка, която може да помогне не само на паркинг, но и в момент, когато конвенционалните стандартни спирачки се повредят. И което е най-важно - тя се е доказала във времето, като е спасила живота на много хора, така че ползите от нейна просто не подлежат на съмнение.