IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как производителите решават дали един бутон да е физически или сензорен

Проучване сред потребителите, както и изкуствен интелект, са в основата на избора

Колко време отнема на шофьора да пусне любимата си музика? С бутон или тъчскрийн е по-добре да управлявате климатика? Производителите тестват всичко това и повече в специални симулатори, както и в реални автомобили и с реални хора. Ето и какво представляват тези тестове.


бутони или дисплеи


UX (User Experience) e изследване, което анализира поведението на потребителите на автомобили. Тези проучвания имат за цел да разберат техните нужди и предпочитания, които след това се вземат предвид при разработването на автомобили и технически решения. Екипът за потребителско тестване събира и оценява данни от различни източници, от съществуващи изследвания до организирани количествени и качествени проучвания на клиенти и на база на тях се изготвя становище за монтирането на даден вид бутон в автомобила.

Изследването на UX не е само да разберете дали и как дадена част или функция работи за хората, дали разбират как да я използват и дали е това, което очакват. Специалистите правят и конкретни измервания – като правило колко време отнема на човек да изпълни определена задача.

„Например, в началото измервахме колко време отнема на водача да намери любимата си станция или плейлист в своята библиотека, когато иска да слуша музика. По-късно се съсредоточихме и върху това колко разсейващи са тези задачи в колата. И постепенно добавихме други субективни показатели, например как се чувстват хората, колко са доволни, дали са впечатлени от едно или друго нещо, дали смятат, че е ново или пък добре познато, например. Или пък дали ги е изненадала неприятно определена функция и не им харесва? Количествено определяме тези субективни мнения на клиентите, що се касае до всички бутони и превключватели в един автомобил“, казва UX експертът Ян Рудински.

Екип от анализатори на данни разработва събирането и анализа на данни от самите автомобили. Автомобилите имат способността да откриват и записват какви действия е предприел човек и това може да се използва за подобряване на характеристиките на самия автомобил и взаимодействието с потребителя. Например, трябва ли дадена функция да се управлява хаптично, т.е. с физически елементи - лостове, бутони или въртящи се контроли - или е достатъчно цифрово управление с дисплей, който е по-прост и по-евтин за производство.


бутони или дисплеи


Колите събират ли моите данни?

Може би ви е хрумвало, че колата ви събира много информация. Но не се притеснявайте: събраните данни са конфигурирани да защитават вашата поверителност и се използват само за оптимизиране и подобряване на услугата. Анализаторите на данни събират необходимата информация целенасочено, въз основа на конкретни заявки. Тази информация идва от превозни средства в тестови автопаркове и от потребители, които доброволно са се присъединили към програмата и са дали съгласието си за ограничено събиране на данни. Вашите поверителни данни остават в безопасност.

„Един от реалните примери за потребителско тестване на иновациите в разработката на автомобили е системата за управление на климатика. Научихме, че когато искаме да намалим температурата, използването на дисплея е много по-отнемащо време и разсейващо, отколкото използването на физически контролер. Ето защо ние тръгнахме по обратния път и препоръчахме монтиране на въртящи се контролни елементи в колата “, обяснява Рудински.

Неговият екип работи и върху дизайна на волана, тоест как трябва да бъдат разположени бутоните върху него. Тук също помагат събраните данни - кои елементи за управление често използват хората, къде трябва да се поставят различните елементи на волана и т.н. Едната функция се използва десет пъти на пътуване, другата - няколко пъти на сто пътувания. „Така че знаем колко важен е всеки елемент и успяваме да проектираме съответно правилната подредба на бутоните на волана “, добавя Рудински.

AI помощ

Изкуственият интелект е част от живота ни от няколко години насам и анализите на данни при тестването на потребителите не правят изключение. На човек ще му отнеме месеци, за да сортира огромното количество данни, събрани в тази област. За изкуствения интелект това е въпрос на секунди. Освен това, той може да бъде въведен в езиковия модел на естествен език, така че няма нужда от кодиране или програмиране.

„Системата също връща отговор на обикновен език. В момента експериментираме как ефективно да използваме тези системи за обработка на големите количества данни, които вече имаме от клиенти, предимно чрез различни изследвания. Изкуственият интелект е страхотен, защото може да идентифицира съответните източници, да ги прегледа и да види как водачът използва тази или онази функция “, казва анализаторът на данни Ивана Богуславова.

Освен това AI може да постави информация в контекст. Да предположим, че се интересувате как се използва круиз контролът. Системата ще премине през огромно количество оперативни данни. Той може да определи колко дълго е било пътуването, колко пъти водачът е използвал круиз контрол по време на пътуването и с каква скорост. И отговорът идва не като набор от числа, а като ясна и структурирана информация.

„Все още сме в началото, но вече можем да видим, че бъдещите възможности в тази област са изключително широки “, добавя анализаторът на данни Степан Пиха.


бутони или дисплеи


Хората гледат

Втората част от изследването на потребителското взаимодействие включва тестове с реални потребители и клиенти, т.е. взаимодействието между потребителя и автомобила и как работят различните функции.

„Нашият свят е интериорът на автомобила и това, което се случва в него. Тъй като системата за контрол на климатика, която споменахме по-рано, или други елементи се разработват и усъвършенстват, ще има една или повече концепции, които трябва да бъдат сравнени и тествани. Ако няма риск от конфликт на интереси, често използваме служители на компанията за нашите тестове “, казва изследователят Дейвид Рейсл.

Най-просто казано, ако проверявате работата на контролера на климатика, добре е да участват дори счетоводителите на фирмата. В други случаи обаче екипът за тестване на потребителите включва хора отвън и има свои собствени критерии за тях, независимо дали става въпрос за общи нагласи като техните възгледи за устойчивост или семейни ценности, или може би специфични социално-демографски фактори.

„Каним ги на интервю и ако имаме прототип на автомобил, говорим точно до него. Анкетираните изпробват тестваните концепции и дават мнението си за техните плюсове и минуси, кое е работило за тях и кое не им е харесало толкова много. В същото време наблюдаваме респондентите, за да видим как работят с концепциите и как изпълняват задачите “, добавя координаторът Петр Филип.


бутони или дисплеи

Тестването на симулатор, който има кормило, педали и табло, също е обичайно. И симулацията на шофиране се извършва с помощта на екрани. Водачът кара, ускорява, завива, спира. И изпълнява задачата. Напълно безопасно е.

„Ние наблюдаваме тестовите субекти и измерваме редица променливи, като например отклонения от оптималната линия на шофиране. Това показва дали човекът е бил под по-голям стрес от необходимото и дали задачата е била по-разсейваща, отколкото е трябвало. Това може да ни даде индикация, че концепцията вероятно не е перфектна и че има голяма вероятност тя да представлява риск, ако се използва в реалния живот", описва Максим Савелов, експертен координатор на потребителското тестване.

Секунда по-бързо

Най-напредналите тестове се провеждат в реална кола, обикновено на затворен полигон за максимална безопасност. Това е тестване, при което водачът изпитва реалната кола, изпитвайки скорост, ускорение, забавяне, странични сили и т.н. В същото време шофьорите изпълняват различни задачи в автомобилите, оборудвани с различни концепции, докато експертите наблюдават как шофьорите достигат до определената функция.

„В конкретния случай с климатика, когато помолихме участниците в теста да намалят температурата с един градус по време на шофиране, открихме, че им е отнема секунда повече време, за да настроят климатика през сензорния екран, отколкото през въртящите се контроли – секунда, през която очите им не гледат към пътя.

Това се измерва с помощта на специални очила, които използват камери за проследяване на очите на обекта и могат да определят накъде е насочен погледът му във всеки един момент и колко дълго остава там. Една секунда може да не изглежда много, но при скорости на магистрала това са 36 метра пътуване, независимо къде отивате. Това беше един от нашите аргументи, когато настоявахме за тактилни контроли. И нашите аргументи бяха чути от много от производителите!"


0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    гки ( преди 1 месец )
    всички които познавам и карат нови коли се дразнят от сензорните и тъгуват по старите бутони, но отговорът е "ми това предлагат всички, това купуваме" и всички са единодушни, че сензорите отвличат повече вниманието и са по опасни от физическите бутони.
  • #10
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най-отвратителните таблети има кой друг ако не VW групата. Опитайте да изключите старт-стопа на някои от последните модели да видите какво сърфиране пада! А на моята Астра К това е първото копче до скоростния лост - няма как да е по-удобно!
  • #9
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Понеже прекалиха с таблетите, сега има завръщане към физическите бутони.
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    младен ( преди 1 месец )
    "Екип от анализатори на данни разработва събирането и анализа на данни от самите автомобили." - Уволнете ги всичките и повече не наемайте такива. За последните 5 години бая *** контролите в автомобила.
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    Абсолютна глупост е да се губи физическият контакт със системите на автомобила. Трябва да усещаш всичко по автомобила си. Днес расте поколение, което вярва, че автомобила ще направи това, което ти си мислиш. Едва ли не, ще завива и спира, командван от мисълта ти....
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Отговарят си на въпроса "пари струва ли". Нарисуваните бутони не струват нищо, затова са бъдещето.
  • #5
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    Пълни глупости! Решават го счетоводителите, физическите бутони са "скъпи" - всичко в името на печалбата
  • #4
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Едва ли са стигнали до управлението на всичко от таблет през тестове. Въпросът е обаче, че вече потребителите под 35 години примерно, не знаят как се върти копче, тъй че таблетите ще останат, въпреки, че сега има тенденция за връщане на физически контроли за климатик примерно. Но това е свързано с факта, че коли купуват хората над 35 години. Младите нямат пари и най-вероятно никога няма и да имат. За което са виновни родителите им, щото не ги карат да учат, а ходят да бият учителите.
  • #3
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На теория са прави. На практика, препоръките на UX стават жертва на спестените стотинки. Или на УАУ ефекта, както например при хиперекрана на Мерцедес - всяка мутричка го иска, за да се фука. Удобството всеки път отстъпва пред ггъъззарията.
  • #2
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не решават производителите а счетоводителите им. Ако излиза по-евтино да е софтуерен бутона, става софтуерен. Просто е. Потребителя ще се мъчи да го натиска после. Световната икономика, и най вече Американската се движи от счетоводители и адвокати, и резултата става все по-видим. Некачествени, лошо проектирани продукти, направени колкото да си изкарат гаранцията. Не че китайците не я наложиха тази "мода", но основно САЩ я експлоатират в момента.