IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Една трета от шофьорите на електромобили си искат ДВГ

Най-големият проблем с EV е зареждането, но и цената се оказва фактор

Европейският съюз реши май прибързано, че от 2035 година могат да се продават само електрически автомобили. Япония определи същата дата на край на бензиновите и дизелови автомобили, а Великобритания се готви да го направи 5 години по-рано.. Дори САЩ работят в тази посока, макар без точен срок.

 
Електрически автомобили-56

С пазарни дялове, вариращи от 5% до 90%, електрическите коли вече не са нишови модели или чисто любопитство. Но има и друга тенденция. Почти 30% от тези, които днес имат електромобил, биха се върнали към бензинова или дизелова, твърди проучване на консултантската фирма McKinsey&Co. По-точно 29 процента биха искали отново автомобил с ДВГ.

Основната причина е трудността при презареждане, независимо дали това става по пътя, или у  дома. 35% от анкетираните намират инфраструктурата все още недостатъчна за техните нужди.  32% обясняват, че „начините на шофиране“, тоест планирането на пътуването въз основа на това къде да спрете за зареждане, има твърде важно влияние. Иначе казано - писва им да изчисляват.

 
зарядни станции


В допълнение - 21% от анкетираните смятат, че мисленето къде да презаредят батерията им причинява твърде много стрес. Солиден процент -  24%, няма къде да го направят у дома.

Но далеч не е само инфраструктурата. 34% от анкетираните казват, че цената на притежаването на електрическа кола е много висока. Те включат в сметките огромната инвестиция за закупуване.

Проучванията могат да бъдат много добри индикатори, макар че както при изборите - тълкуванията на социологията са според интереса. Или поне често е така. Анкетата е проведена в Австралия, САЩ, Бразилия, Китай, Германия, Норвегия, Франция, Италия и Япония. И логично, процентът на собствениците на електрически автомобили, които биха се върнали към ДВГ, варира значително в различните страни.

 
EV проучане


Така в Австралия (49%) и Съединените щати (46%) огромна част от отговорилите собственици на електрическа кола е малко вероятно да си купят отново. Този процент обаче пада до 18% във Франция, 15% в Италия и само 13% в Япония. Средно в Европа е  едва 19%.

Има обяснение. Най-високите проценти се срещат в огромни по територия страни, с много рядко населени райони. Там инфраструктурата за зареждане е крайно недостатъчна, за да пътувате спокойно на дълги разстояния.

Австралия е класически пример. Тя регистрира 75% увеличение на броя на обществените точки за зареждане през 2023 година - от 464 на 812. През третото тримесечие на 2024-а в Австралия са продадени над 289 000 автомобила, от които само 19 000 електрически. С по-малко от 1000 обществени точки на този континент презареждането извън дома се разглежда като проблем.

И въпреки че нарастват, има и друго искане на шофьора. Желани са тези за бързо зареждане. Нормално. Тези типове зарядни устройства са изправени пред сложен бюрократичен път, който забавя инсталирането им. Това, например, се случва в Испания, където процедурата може да отнеме 3 години. Подобна е картинката в САЩ. Като цяло повечето зарядни са в големите градове. Което изпарява желанието на цели региони да купуват EV.
 


 

0 от 500
  • #36
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Колеги ( преди 1 месец )
    Стига лъгахте бре колеги! От кон на магаре! Продължават да се купуват електрички! В Европа от догодина няма да се признават за разходи на фирмите, ако си купят двг магаре. Идеята на пропагандата е да се всява смут при потенциалните купувачи на ev. За да може Европа да навакса от изоставането поне 10 - 15 години от китайските ev.
  • #35
    5 rate up comment 4 rate down comment
    До 33 ( преди 1 месец )
    Съвсем скоро ще реват за друг проблем. Предвид факта, че зарядните станции са машини за печатане на пари на този етап, а бавните зарядни по 11-22 киловата струват два до четири пъти по-евтино от вендинг автомат за кафе втора ръка, скоро ще станат повече от вендинг машините. И познай къде ще ги монтират - на така или иначе "дефицитните" паркоместа, на които автомобил с ДВГ няма да има право да паркира, а на тези, които са без зарядни ще трябва да плаща на час повече, отколкото EV за зареждане.
  • #34
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 1 месец )
    26ти.....с твоята логика......Да вземем градските малки коли например!!! Е тези само за града ли са??? С Хонда джаз не може ли да караш на магистралата например? Или понеже ще отидеш веднъж в годината до морето задължително ти трябва голяма кола!!!! Със всичко се прави компромис, в зависимост как и къде използваш най-много продукта които притежаваш!!!!
  • #33
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 1 месец )
    Вземете например телефоните- преди 29 години ги зареждахме веднъж в седмицата, сега по 2, по някога 3 пъти на денСъщото е с електрическата кола, просто се изгражда навик, където и да спреш за кафе или на магазина, или в Мола, зареждаш колата - да не говорим че на доста от твзи места е все още безплатно!!!! Всъщност 95% от зареждането няма да е свързано с нужда да зареди колата и реално ще пестиш време вместо да ходиш до бензиностанция!!!!
  • #32
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Въпрос ( преди 1 месец )
    Към антиелектриците. Има ли от вас още някой който да ВЯРВА, че бъдещето не е електрическо и не принадлежи на батериите? Има ли още някой който вярва във водорода или синтетичните горива, като метод за съхранение на енергия? Дори по цена на дребно, 5,2kWh батерия с 6000 цикъла вече струва около 2000 лв, което прави около 35 стотинки за цикъл. Под 1,50 за 100 км съхранени от слънцето по обяд и заредени по което и да е време от денонощието през следващите 16 г. Колко ви струва горивото на година
  • #31
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Временни проблеми ( преди 1 месец )
    Както зарядната инфраструктура ще бъде изградена, въпреки че бюрократите бавят разрешителните по 3 години, така и цените за първоначална покупка ще се изравнят. Не може и дума да става Дали това ще стане. Единственият въпрос е КОГА. Дали ще е след 2, 5 или 10 години, процеса е започнал и е необратим. В някои държави ще отнеме повече, а в други ще стане по-бързо, но след 15 години всички ще се смеем на днешните спорове, включително антиелектриците. Времето лекува и промитите мозъци.
  • #30
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 26 ( преди 1 месец )
    "Отделно, защо да гледам само дневната ми употреба на кола, а не общата? Аз не си взима кола за дневна употреба само, а за цялостно ползване..." Никой не те кара да гледаш само дневната употреба на автомобила. Точно обратното е. Караме те да МИСЛИШ. Да поМИСЛИШ дали желаеш да правиш компромис всеки ден 360 дни в годината като си купиш ДВГ, или само 6 дни , през който ще ти се наложи "да спреш на бензиностанция" за десетина минути. Ти колко пъти в годината спираш на бензиностанция? ПОВЕЧЕ!
  • #29
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Собственик ( преди 1 месец )
    Аз познавам десетина с EV, от тях 20 искат двг и да живеят в МаЦква
  • #28
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    Чичо Кольо: Пробвал съм ел. - не мерси! То е като секс с мъртвец. Пак ставало ама някак си умрело било ;) Какво ускорение ти трябва за градска среда?! за която сам казваш ел е най-пригодно. А за почивката: трудно ще ме убедиш, че 3 неща ще възникнат едновременно и ще загубиш само 20 мин - че ще ти се доходи до талетна, ще имаш нужда от зареждане и ще намериш зарядна в същия момент! Поне едното няма да стане и ще загубиш доста време. Със сигурност ЕЛ има приложение, но не и да е единствен избор!
  • #27
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    ... и да пробвал съм Е-коли. Дори модели, които никой тука не е виждал или дори чувал. И освен едно ускорение, не виждам никакво друго предимство. Но ускорението вианги единственото с което в-манияците се хвалят или хващат и се правят на мъже на пътя (избиват комплексите). Но мъжкото им увисва много бързо...