„Богатите също плачат“ е популярна сапунка от 70-те години на миналия век, която често се използва като израз за това, че дори хора с с висок социален статус и тези, които са живели в комфорт, също могат да се сблъскат с трудности. В автомобилната индустрия това важи с пълна сила за Porsche.
Германският производител, известен със спортните си коли, а напоследък с SUV и луксозни седани, се сблъсква със сериозни трудности. Компанията е свикнала да се справя дори в най-тежки времена, но сега нещата се променят. При това много бързо.
Porsche е солидна марка на голямата Volkswagen Group. През последните 15 години тя успя успешно да навлезе в нови сегменти, представяйки нови модели и задвижвания, които бяха немислими преди няколко десетилетия. Благодарение на качеството, производителността и добрия маркетинг, Porsche увеличи глобалните продажби почти три пъти между 2009 г. и 2023 г. Други марки - като Tesla, Cupra, Dacia и BYD, например, го правят дори по-бърдо, но техните коли не са толкова скъпи колкото тези на Porsche.
Статистиката показва как спадат продажбите на почти всички модели на марката.
Това забележително постижение позволи на производителя от Щутгарт уверено да навлезе в сегментите на електрическите автомобили, при това с успех. Taycan е сред най-продаваните луксозни електрически автомобили, като представлява добър маркетингов пример за това как електрификацията не вреди непременно на имиджа на марка спортни автомобили.
През миналата година Porsche постави нов годишен рекорд за продажби с 320 200 единици по целия свят, като това постижение дойде след 16 последователни години на растеж (с изключение на годината на COVID - 2020). Тази година обаче нещата са съвсем различни, тъй като за първите 9 месеца продажбите са 226 000 единици, което е спад със 7% спрямо същия период на 2023 г. А това означава, че най-вероятно ръстът на продажбите ще бъде спрян.
Разликите в цените на моделите с ДВГ и на електричество се виждат ясно.
Според компанията основната причина за намалялото търсене в Китай, където спадът е 29%. При моделите има две ясни тенденции, обясняващи трудната ситуация за Porsche. Първата е, че Taycan вече не се търси на два основни пазара - Европа и САЩ, където досега записваше растеж. Освен това спортният седан е изправен пред сериозна конкуренция в Китай, който е най-големият пазар на BEV на света. И за да бъдат още по-лоши нещата - Taycan вече е на пазара 5 години, което не е никак малко.
Другата, по-тревожна тенденция се отнася до Macan. С пристигането на второто поколение, достъпно само като електрически автомобил, бестселърът на Porsche все още се опитва да победи резултатите от продажбите на предшественика си с двигател с вътрешно горене. Porsche премахна първата генерация от някои ключови пазари, за да се съсредоточи повече върху новия, изцяло електрически модел. Macan с ДВГ вече не се предлага на германския уебсайт на марката. Същото се случва и във Франция, Холандия, Испания и Австрия.
Новият Macan струва средно с 22 процента повече от предишното поколение. Увеличението се обяснява главно със смяната на задвижването от бензин към чисто електрическо. Ситуацията става още по-лоша, като се вземат предвид нарастващите страхове и негативни настроения към електрическите превозни средства в Европа. Новият Macan обаче не е представен навсякъде, така че промяната на модела все още вреди на продажбите.
Данните показват, че Porsche вече не расте главно благодарение на електрическите си модели или преминаването от ДВГ към BEV. И предстоя да се види дали тази тенденция ще се отрази на електрическите автомобили от други луксозни марки.