Години наред, направо десетилетия, дизелите бяха безспорни майстори на икономията на гориво. С нарастващата популярност на електричките и покрай скандала Dieselgate те излязоха от мода. Е, на Запад.
У нас са доста тачени все още. И има защо. Съвременни дизелови автомобили сега са по-ефективни от всякога. И незнайно защо са подложени на тези гонения от ЕС.
10 от най-икономичните дизелови коли в историята (ГАЛЕРИЯ)
Невзрачният Kia Rio от 2011 г. се предлагаше на някои пазари с дизелов двигател, който според производителите му можеше да постигне уникалния разход от 3,2 литра на 100 километра.
Това го направи един от най-ефективните коли въобще, оценен и от родните таксиметрови шофьори. В съобщението за пресата на Kia се отбелязва, че по време на пускането си колата се е похвалила с „по-нисък разход на гориво и емисии на CO2 от всеки друг неелектрически автомобил в света, включително хибриди и екологични продукти от конкурентни компании“.
Двигателят, който постигна това невероятно постижение в Rio, беше 1,1-литров трицилиндров със скромните 74 коня.
По-голям 1,4-литров мотор също се предлагаше в Rio, като се похвали с все още впечатляваща ефективност от 4 литра на 100 км. Този вариант предлагаше 89 конски сили . В най-ефективната си 1.1L дизелова версия - Rio ускоряваше до стотака за почти 16 секунди и не можеше да вдигне повече от 160! Е, не е еталон за пъргавост и бързина, нито за комфорт. Но при този разход е простено.