IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Превръща ли се Citroen в конкурент на Dacia?

Последните събития показват, че френската марка се стреми да се препозиционира

Освен бързия растеж на китайските производители на автомобили и успеха на Tesla като производител на електрически превозни средства, има още няколко примера за успешни марки в автомобилната индустрия през последните 10-15 години. И една от тях е Dacia, която се справя много добре въпреки огромните предизвикателства, пред които е изправен целия отрасъл, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос.


Citroen vs Dacia


От 1999 г. насам евтината марка на Groupe Renault претърпя голяма трансформация, която я накара да се превърне в основен играч на европейския автомобилен пазар и съществена част от плановете за глобално разширяване на френския автомобилен производител. За 25 години правилното позициониране на марката, съчетано с ефективна стратегия за разходите, й позволи да постигне много солидна позиция.

През миналата година Dacia продаде почти 660 000 бройки в регионите, в които оперира. Обемът нараства до 943 200 единици, ако се броят и моделите на Dacia, преименувани на Renault. Тази година общият брой на продажбите е 682 000 единици.


Citroen vs Dacia


Въпреки ясните доказателства за успеха на Renault с Dacia, няма други автомобилни производители, които да са повторили тази формула. Големият растеж на румънската марка се дължи на факта, че тя предлага модели в по-ниските сегменти, но ситуацията скоро може да се промени.

Някои от последните примери в индустрията показват, че Citroen - една от трите френски автомобилни марки на Stellantis, се стреми да се позиционира като директен конкурент на Dacia, като това започва с представянето на четвъртото поколение на C3.


Citroen vs Dacia


Тази малка кола първоначално беше представена в Индия и Бразилия с помощта на платформата Smart Car на Stellantis. Тя е замислена като „глобален“ модел, който ще се хареса както на развиващите се (Индия, Латинска Америка), така и на развитите (Европа) пазари. Всъщност, C3 е проектиран не с мисъл за Европа, а с мисъл за най-пестеливите нововъзникващи пазари. Това означава по-ниски производствени разходи и по-ниска крайна цена.

Тази формула е приложена и към второто поколение на C3 Aircross, който сега е по-голям, 7-местен SUV от сегмент B и е относително по-евтин от предишното поколение. Тези два модела са част от плана C-Cubed за превръщането на Citroen в по-глобална (и твърде вероятно достъпна) автомобилна марка.


Citroen vs Dacia


Третият модел беше представен преди няколко месеца в Индия и Бразилия и се казва Basalt. Това е SUV купето в гамата, което се очаква да бъде предназначено за увеличаване на продажбите на развиващите се пазари. То обаче не е предвидено за Европа.

Последният пример за готвената трансформация беше видян на автомобилното изложение в Париж преди няколко седмици. Очаква се серийният Citroen C5 Aircross да бъде на 95% подобен на показания във френската столица концептуален модел и да се конкурира директно с Dacia Bigster.


Citroen vs Dacia


Към момента статистиката сочи, че продажбите на новия C3 в Индия не са се увеличили, като там са продадени само 3700 бройки през периода януари-септември 2024 г., което е спад от 49% в сравнение със същия период на 2023 г. Резултатите в Бразилия са по-добри по отношение на обема (16 000 единици), но и отрицателен спрямо предходната година (-14%).

В случая с C3 Aircross обемът е само 1073 единици в Индия през първите 9 месеца на тази година. Марката продаде повече бройки между септември и декември 2023 г. Добрите новини изглежда идват от Basalt, с 920 продадени единици в Индия само за два месеца.


Citroen e-C3


Големият тест за Citroen ще бъде бъде пазарът във Франция. Да се превърнеш в анти-Dacia е отлична идея, но и много рискован ход, тъй като Citroen досега имаше специфично позициониране. Промяната му, за да се продават повече и да се правят повече пари, изглежда като правилното нещо, но има вариант потребителите да не я приемат и да я отхвърлят. А това ще означава още един проблем пред Карлос Тавареш.


0 от 500
  • #11
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Охотник ( преди 1 месец )
    Всички френски отпадъци, имат еднакво ниско качество, и заменяеми части. Китайците вече ги изпревариха, по всички възможни параметри. Скоро и прехвалените швабски печки ще издишат. А вече затварят заводи.
  • #10
    0 rate up comment 4 rate down comment
    raiders ( преди 1 месец )
    Никъв шанс за това, от 2021 с новата визия и платформа, особено след дъснър и бистър, дачия начерта пътя. Да, качеството е ниско, да навсякъде е пластмаса... ама карам нов автомобил и ми дреме за строен. За тези пари дето дадох за евтиното рено, ако ми даде друга марка подобно нещо ще го купя. Просто строен са ми грозни като визия и интериор.
  • #9
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Какво означава "конгокент" или това измислена от теб дума .Няколко пъти те питам!
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Факт ( преди 1 месец )
    Товя е истината.Бъдещето е на евтините коли скъпите станаха още по скъпи и съответно не продаваеми.
  • #7
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Citroen ( преди 1 месец )
    Това ще е най голямата грешка, но с грешно управление няма как да се постига добър резултат!!! От производител иновативен в редица сфери на автомобилостроенето, ще го правят конглокент на дачия... Направо е смешно, това е последния френски производител който трябва да го приравняват с дачия... Но с глупавия Таварес и сие това е резултата!!!
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    както е тръгнало очаквам статия за мазерати да е в един ценови сегмент с шкода
  • #5
    28 rate up comment 5 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 1 месец )
    Карлос Таварес ще съсипе Stelantis...легендарна марка като Ситроен да бъде конглокрент на Дачия...това направо е подигравка...
  • #4
    8 rate up comment 22 rate down comment
    Жицата ( преди 1 месец )
    За наше нещастие, европейските марки ще последват Нокия и Кодак. Виждат, че ДВГ- то умира, но продължават да се пънат като магарета на мост. Докато Тесла и BYD записват рекордна година нашите затварят заводи.
  • #3
    15 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    От много години повечето марки на Стелантис извършват единно единствено действие - лутане. Само Пежо имат сравнително добра стратегия. Ситроен го съсипаха още отдавна и потребителите на марката отдавна са я отхвърлили - продажбите са 3 пъти надолу спрямо най-добрите и времена.
  • #2
    23 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Citroen Basalt рядко грозна кола. Прилича на излязъл изпод ръцете на северно корейски дизайнер. Какво падение за Citroen само.