Китайският хит BYD Atto 3 SUV получи най-лошия резултат на Euro NCAP за една от важните функциите - тази за подпомагане на водача. Еспертите по безопасност съветват водачите да я използват на свой собствен риск.
В последната си група от тестове за безопасност- Euro NCAP, даде на системата „Интелигентен адаптивен круиз контрол “ на BYD Atto 3 оценка „Не се препоръчва“. Това е най-ниската оценка, когато става въпрос за тестване на системи за подпомагане на водача.
Euro NCAP уточни, че причината за невероятно ниския резултат на Atto 3 е привидната неспособност на системата му да поеме контрол в сценария с объркан шофьор, който е срещнал препятствие на пътя. Експертите заявяват буквално, че „в този критичен сценарий системата ефективно изключва поддръжката на кормилното управление след продължителен период на бездействие, като същевременно поддържа контрол на скоростта – оставяйки объркания водач на произвола на съдбата“.
Липсата на реакция събра за Atto 3 нула точки от 25 възможни в теста за неотзивчива намеса на водача, като даде „Слаби“ и „Адекватни“ резултати съответно в категориите „Системна повреда“ и „Избягване на сблъсък“. Системите на BYD също се затрудниха в тестовете на Euro NCAP за разпознаване на пътни знаци, отбелязвайки „скромните“ 55 процента за Vehicle Assistance.
BMW 5-Series и Mercedes-Benz C-Class постигнаха най-висока оценка „Много добър“ след преминаване на идентични тестове по същото време като BYD . Техническият мениджър на Euro NCAP - Адриано Палао Бернал, каза, че резултатите „дават на потребителите критична информация за функциите за асистирано шофиране, налични в днешните превозни средства“.
Бернал предупреди шофьорите, които се интересуват от технологиите за подпомагане на водача, че „макар да позволява комфортно изживяване при шофиране, има недостатъци при определени условия и може да създаде нови рискове, когато се използва неправилно. Следователно надзорът на водача и осведомеността за ситуацията трябва да бъдат осигурени по всяко време, докато се използват тези системи”.
BYD отказа да коментира. Китайската марка писа до Euro NCAP, че системите за подпомагане на водача в нейните по-нови модели (като Dolphin и Seal ) използват по-модерна технология, въпреки че остава неясно дали това ще повлияе на резултатите от теста. Иначе BYD Atto 3 премина през програмата за тестове за сблъсък на Euro NCAP през 2022 г. и беше награден с пет звезди за безопасност.
Auto Express попита Euro NCAP защо автомобил с най-висок резултат за безопасност може едновременно да получи статус „Не се препоръчва“ за една от системите си за безопасност. Организацията отговори, че сегашната й система за оценяване не отчита нейните задълбочени тестове за асистирано шофиране, а само дали такива системи за подпомагане на водача са налични. Това ще бъде променено през 2026 г. с нова рейтингова схема.
Euro NCAP започна да тества системите за подпомагане на водача още през 2020 г.. Въведе нови тестове през 2024 г., за да отчете местните опасности и характеристики на пътя (кръгови, кръстовища и т.н.), мотоциклетисти и други уязвими участници в движението.