В Европа семейните автомобили с дизелово гориво някога диктуваха пазара. В началото на века дори изпревариха тези на бензин. В някои страни като Белгия и Франция - дизеловите превозни средства представляваха почти 80% от пазара на нови коли.
Голямото им търсене принуди автомобилните производители да налагат нови двигатели с рекордна скорост. Конкуренцията стана по-жестока от всякога и се появиха новите технологии като Common Rail и Pumpe Düse.
В резултат на лудата надпревара някои дизелови двигатели, произведени в Европа, се оказаха зле направени като надеждност и здравина. Колегата ни Иво Гиевски от Slashgear (да, роден в Скопие) прави своята класация за най-лошите изпълнения по темата. Той се аргументира, че посочените дизелови мотори са избрани след личен опит, разговори с инженери, мнения по форуми и признания на самите производители.
Най-лошите дизелови двигатели, правени в Европа (ГАЛЕРИЯ)
Турбодизеловите двигатели N47 на BMW бяха много напреднали за своето време, осигурявайки водеща в премиум класа производителност и икономия на гориво. Предлагаха се две четирицилиндрови версии: 1,6-литров и 2,0-литров. В обновеното BMW 320d от пето поколение N47 дава 177 к.с. при удивителните 5,75 л/100 км разход.
За съжаление, N47 е известен с проблема с веригата. Тя може да се разхлаби поради повредени зъбни колела на коляновия вал, което в началото би само повлияло на работата на двигателя. Ако обаче собственикът не реагира навреме, колата може да спре да пали въобще. Ако пък се счупи – ясно, настава мармалад и нещата отиват или към основен ремонт или към нов двигател.
Някои бройки N47, съобщава се, не издават никакъв звук преди да се счупят, така че собственикът не разбира за проблем.Но дори самата смяна на верига не е скъпо занимание. N47 имаше и други дребни кусури.
През 2021 година BMW също изтегли 800 000 дизелови двигатели от семействата N47, N57 и B47 поради опасност от пожар. Според компанията изпускането на охлаждаща течност от EGR може да се смеси с газовете от двигателя, което потенциално може да доведе до сакатлъка. ЗБаварският автомобилен производител също пипна веригата и от 2011 г. нататък това не е проблем. За щастие, по-новите BMW са много надеждни .