В Европа семейните автомобили с дизелово гориво някога диктуваха пазара. В началото на века дори изпревариха тези на бензин. В някои страни като Белгия и Франция - дизеловите превозни средства представляваха почти 80% от пазара на нови коли.
Голямото им търсене принуди автомобилните производители да налагат нови двигатели с рекордна скорост. Конкуренцията стана по-жестока от всякога и се появиха новите технологии като Common Rail и Pumpe Düse.
В резултат на лудата надпревара някои дизелови двигатели, произведени в Европа, се оказаха зле направени като надеждност и здравина. Колегата ни Иво Гиевски от Slashgear (да, роден в Скопие) прави своята класация за най-лошите изпълнения по темата. Той се аргументира, че посочените дизелови мотори са избрани след личен опит, разговори с инженери, мнения по форуми и признания на самите производители.
Най-лошите дизелови двигатели, правени в Европа (ГАЛЕРИЯ)
За разлика от други двигатели в този списък, 2.0 SDI е много надежден -да, изненада в курса! Всъщност това е един от най-издръжливите дизелови на мотори на VW, безспорно. Съкращението SDI означава Suction Diesel Injection (директно впръскване в цилиндъра). За разлика от други съвременни дизелови двигатели, SDI двигателите не използват Pumpe Düse или Common Rail, т.е. инжектиране под високо налягане. Освен това им липсваше турбокомпресор. Това означаваше, че те са доста слабо натоварени, което предвещава добра здравина.
За съжаление положителните страни свършват дотук. Карал съм доста автомобили на VW Group със SDI двигатели и момчето - те са ужасно бавни. Това беше особено очевидно, когато Volkswagen оборудва Golf V с 2,0-литров SDI. В тази ера дизеловите двигатели с турбокомпресор Common Rail се превърнаха в норма и 2.0 SDI просто не можеше да се сравни с тях. Всъщност той генерира само 74 к.с. Може би си мислите, че е дизел, така че въртящият му момент трябва да е по-висок, но не. Шофьорът трябва да стигне от 2000 до 4200 оборота в минута, за да ги усети двигателят. А за да ускори, шофьорът трябва за сменя непрекъснато предавките на петстепенна механична скоростна кутия.
Според цифрите – до стотака се стига за 16,7 секунди, което е постижение от ерата на Барни Ръбъл. Максималната скорост е 160, така че забравете за изпреварване на височина. Като капак на всичко, 2.0 SDI беше по-малко икономичен от 1.9 TDI с турбокомпресор, постигайки комбиниран разход от 6,4 л/100 км (сравнение с 6,0). 1.9 TDI даде повече мощност – 104 к.с., като спринтира до стотака за 11,3 секунди при максимална скорост от 187 километра в час. Ех, няма сравнение!