В Европа семейните автомобили с дизелово гориво някога диктуваха пазара. В началото на века дори изпревариха тези на бензин. В някои страни като Белгия и Франция - дизеловите превозни средства представляваха почти 80% от пазара на нови коли.
Голямото им търсене принуди автомобилните производители да налагат нови двигатели с рекордна скорост. Конкуренцията стана по-жестока от всякога и се появиха новите технологии като Common Rail и Pumpe Düse.
В резултат на лудата надпревара някои дизелови двигатели, произведени в Европа, се оказаха зле направени като надеждност и здравина. Колегата ни Иво Гиевски от Slashgear (да, роден в Скопие) прави своята класация за най-лошите изпълнения по темата. Той се аргументира, че посочените дизелови мотори са избрани след личен опит, разговори с инженери, мнения по форуми и признания на самите производители.
Най-лошите дизелови двигатели, правени в Европа (ГАЛЕРИЯ)
Всеки съвременен дизелов двигател използва директно впръскване Common Rail. Въпреки това VW Group разработваше собствената си технология за дизелово впръскване под високо налягане в началото на века - която тя нарече Pumpe Düse. Там всеки инжектор също беше оборудван с помпа за високо налягане. Да, това са четири дизелови помпи с високо налягане, които чакат да се повредят на 2,0-литровия четирицилиндров TDI двигател!
Въпреки тяхната сложност, Pumpe Düse имаше някои предимства – тя позволи по-висока производителност и по-добра икономия на гориво. Най-популярният 2.0 TDI, например, се предлагаше във версии със 138 и 168 коня. По-мощният постигна изключителните 7,25 литра на 100 км комбинирано в Passat от 2005 г. Никак не е лошо за седан с максимална скорост от 220! Нещо повече, 1.9 TDI е един от най-надеждните дизелови двигатели, създавани в историята на автомобилите въобще. И, въпреки това се предлагаше със същите инжектори в по-късните версии.
Тяхната смяна е ужасно скъпа, това е ясно. 2.0 TDI Pumpe Düse обаче имаше и други проблеми. Тъй като разпределителният вал задвижва всяка помпа-инжектор, той е подложен на по-високо напрежение. Налага се и по-честа смяна на ангренажен ремък. 2.0 TDI също страдаше от повреди на маслената помпа, което от своя страна може да доведе до скъпи ремонти на турбокомпресора и двигателя. Не е изненадващо, че VW изостави технологията.