Когато Tesla представи своя футуристичен Cybercab, мнозина наблюдатели с остър поглед бързо забелязаха неочаквана прилика с малко известно екологично чудо от миналото - VW XL1. Докато най-новото творение на американската компания иска да революционизира градската мобилност с пълна автономия и амбиции за масовия пазар, XL1 бе свръхефективен, ултра-ограничен експеримент в технологията за пестене на гориво. Въпреки изключително различните им мисии, визуалните прилики между двата модела трудно могат да бъдат пренебрегнати.
Cybercab, или robotaxi, както често го наричат, е напълно електрическо и автономно превозно средство. Илон Мъск си е поставил за цел да започне производството му до 2027 г. с прогнозна цена от 30 000 долара. Отличителното при Cybercab, е, че напълно елиминира волана и педалите, зависейки изцяло от AI и мрежа от сензори за транспортиране на пътниците до техните дестинации без човешка намеса.
В същото време VW XL1, истински еднорог в автомобилния свят, бе произведен само в 250 бройки, всички запазени за европейски купувачи, с впечатляваща цена от 111 000 евро. Той дебютира като концепт през 2002 г., беше усъвършенстван през 2009 и 2011 и се появи на пазара през 2013 г. Основната му характеристика? Умопомрачителен разход от само 0,9 литра на 100 км. Германската компания постигна това чрез 0,8-литров, двуцилиндров, плъг-ин дизелов хибриден задвижващ механизъм, произвеждащ 68 к.с., съчетан с авангардни олекотени материали и страхотна аеродинамика.
Как така две на пръв поглед несвързани превозни средства - едното достъпно роботакси, а другото ултра скъп еко-круизер - в крайна сметка изглеждат като отдавна изгубени братовчеди? Най-очевидното обяснение е тяхната обща цел за аеродинамична ефективност, съчетан с заедно с желанието да бъде създадено нещо футуристично и търсено. В галерията ви представяме петте стряскащи прилики, които свързват Tesla Cybercab и VW XL1.
Пет стряскащи прилики между Tesla Cybercab и VW XL1 (ГАЛЕРИЯ):
Най-очевидната прилика е формата. Това до голяма степен е продиктувано от аеродинамиката, тъй като капката е естествената форма с най-малко съпротивление. Късият нос и наклонената линия на покрива са общи черти сред множество концепта и производствени автомобили, но ефектът се подчертава от сходния дизайн.
Въпреки това, XL1 тласка още повече аеродинамиката с удължената си задна част и капаци на задните колела, проектирани да разрязват въздуха с минимално съпротивление. За разлика от тях, Cybercab избира по-големи дискове и издигаща се линия, което му придава по-достъпен и по-малко агресивен вид.