През последните месеци отново се появиха слухове за потенциално сливане между Renault и Stellantis, подхранвайки спекулациите за създаването на нов огромен конгломерат, който ще промени европейския автомобилен пейзаж. Подобно действие ще събере 18 марки под един покрив и може да осигури икономиите от мащаба, необходими за справяне с настоящите предизвикателства на автомобилния сектор, особено при прехода към електрификация.
Идеята за този „Еърбъс на колите“ отдавна е привлекателна за политическите и индустриални лидери, особено във Франция. Изпълнителният директор на Renault, - Лука де Мео, е защитник на тази инициатива. В същото време обаче Карлос Тавареш - главен изпълнителен директор на Stellantis, изрази загриженост относно потенциалното събиране на марки и модели, тъй като се страхува, че това може да задуши иновациите чрез намаляване на конкуренцията. Тавареш също така посочи рисковете от управлението на прекалено голямо портфолио от марки.
Бързото развитие на автомобилния сектор може да премахне тези опасения, като основна причина е спешната необходимост от намаляване на разходите и конкуренция с китайските производители на автомобили. Renault вече си партнира с китайската Geely, докато Stellantis наскоро формира партньорство с Leapmotor. Сливането може потенциално да постави де Мео като главен изпълнителен директор на новата мегагрупа, ако сделката се материализира.
В контекста на това потенциално сливане нарастват спекулациите за по-широк стратегически съюз, включващ и BMW. На 15 октомври ще се проведе важна среща на върха, като се очаква в нея да участват Де Мео, Тавареш и главният изпълнителен директор на BMW - Оливер Ципсе. Тази среща, която се провежда веднага след автомобилното изложение в Париж, може да доведе до формирането на партньорство, насочено към консолидиране на европейската автомобилна индустрия.
Сключването на подобен тристранен пакт би могъл да позволи на Renault, Stellantis и BMW да обединят своите ресурси и технологии, осигурявайки единен фронт за справяне с предизвикателствата на електрификацията, нарастващия регулаторен натиск и конкуренцията от Азия. Със своя опит в електрическите превозни средства, BMW може да добави тежест на алианса, потенциално създавайки по-паневропейска инициатива.
Не е ясно обаче как участващите марки ще управляват разнообразните си портфолиа. Комбинирана група от 18 марки би била трудна за балансиране, особено с някои от по-слабите марки на Stellantis - Abarth и DS, които се борят да запазят пазарния си дял. Освен това, управлението на припокриващи се модели в рамките на една група може да представлява значително предизвикателство, както се вижда от текущата гама на Stellantis, където моделите на Peugeot, Opel и Fiat често споделят платформи и производствени съоръжения.
Факт е, че възможността за сливане на Renault-Stellantis остава спекулативна, но предстоящите седмици могат да дадат яснота дали този „Еърбъс на колите“ може да стане реалност. Независимо дали чрез сливане или стратегически съюз, европейският автомобилен сектор изглежда се насочва към по-съвместно бъдеще, за да оцелее на все по-конкурентен и развиващ се пазар.