Пазарът на електрически автомобили може би е в зората на нова ера. Очевидно 2025 г. ще отбележи възстановяване на продажбите на автомобили с нулеви емисии в Европа. Причините са различни, но според прогнозите годината ще приключи с пазарен дял на BEV (електрически превозни средства с батерии) между 20% (BloombergNEF) и 24% (неправителствена организация „Transport & Enviroment“).?
Следователно ръстът ще бъде значителен, ако вземем предвид, че данните за първата половина на 2024 г. показват, че електрическите автомобили са заседнали на ниските 13,3%, дори по-малко обнадеждаваща цифра, ако я сравним с 13,8%, регистрирани през първите шест месеца на 2023. Нещата обаче са на път да се променят, като причините са няколко.
Появата на нови модели
На първо място, това е пристигането на значителен брой електрически автомобили, чиято цена е под 25 000 евро. Засега това са Dacia Spring, Citroën e-C3, бъдещият Leapmotor T03 и няколко други. До няколко месеца ще бъдат добавени атрактивни модели като електрическото Renault 5, Fiat Grande Panda, Hyundai Inster и др. Накратко, пазарът ще расте и обемите почти автоматично ще се увеличават.
Тогава ще има все повече и повече евтини китайски електрически конкуренти. Те също така ще помогнат за раздвижването на пазара и ще накарат производителите на традиционни автомобили да предлагат автомобили с нулеви емисии на цени под 25 000 евро, а в някои случаи и 20 000 евро.
Ефектът от глобите върху прекомерните емисии
Но има и друг фактор, който ще стимулира растежа на електрическите автомобили в Европа. Това са въвеждането на по-строги ограничения на емисиите и съответните санкции. Според „Transport & Enviroment“ през последните години производителите са се съсредоточили върху печалбите, максимизирайки приходите от продажбата на автомобили с конвенционално задвижване. Това е една от причините, поради които от 2022 г. до 2024 г. електрическите коли претърпяха по-бавен бум от очакваното.
Въвеждането на нови санкции и ограничения на емисиите - от 116 гр/км CO2 на 94 гр/км CO2, тази търговска стратегия вече не може да бъде приложена. Глобите, налагани за бензинови и дизелови модели, които надвишават новите стойности, ще бъдат такива, че ще заличат така търсената допълнителна печалба. Единственото решение са по-малко замърсяващи модели. Това са хибриди, разбира се, но и чисто електрически. И как да го направим? С отстъпки, промоции и намаления на цените.
Именно електрическите автомобили ще играят основна роля за намаляване на вредните емисии при различните марки. Според проучване на T&E през следващата година емисиите на CO2 от продадените автомобили ще бъдат с 20% по-ниски от сегашните. 60% от това намаление ще се дължи на BEV, докато останалите 40% ще дойдат от напълно хибридни и plug-in хибридни автомобили, които също ще отбележат значителен ръст.