Tesla се готви да представи своя робот такси, който ще превозва хора, без да използва услугите на шофьори. Въпреки че компанията все още не е пуснала пълноценен автопилот, Илон Мъск вече говори колко ще струват подобни пътувания, отбелязвайки, че ерата на автобусите като част от обществения транспорт е към края си.
Илон Мъск твърди, че услугите на новото таксѝ без шофьор ще бъдат толкова евтини, колкото пътуването с автобус. Нещо повече, последното, според милиардера, изобщо „няма да е необходимо“, когато Tesla „разгърне неконтролируемо напълно автономно шофиране“. Но дали е възможно? Изданието Electrek направи „елементарна математика.
Тези твърдения се появиха като част от коментара на Мъск, че електрическите автобуси уж не работят в студен климат. Той заяви: ако електрическите автобуси имат проблеми през зимата, те просто не са предназначени за това. Но те със сигурност са способни да работят в студен климат, ако са правилно проектирани.
След това той каза, че „Tesla може да работи добре дори в Арктическия кръг", а в следващото изречение започна да говори за роботизираните автомобили: „Освен това няма да са необходими автобуси, когато Tesla въведе напълно автономно шофиране без шофьори, защото те ще превозват хора от точка до точка на цена, подобна на цената на автобусен билет “, каза ръководителят на компанията.
Следователно цената на пътуването с роботизирано таксѝ ще струва приблизително колкото автобусния билет. За да провери това твърдение, Electrek взе карта за градски транспорт в Ню Йорк, която покрива както местните автобуси, така и метрото. Струва $132 на месец. Според някои данни, цитирани от изданието, средното дневно транзитно пътуване в града е 13 мили (почти 21 километра). Това е 0.34 долара на миля или 0.15 долара на километър.
След като Мъск за първи път обяви плановете на Tesla да пусне услуга за самостоятелно шофиране, използвайки съществуващи електрически автомобили (услуга, известна като споделено пътуване, при което собственик на електрически автомобил изпраща своя електрически автомобил да работи като таксѝ, докато колата не е необходима), изследване от университетът на Вирджиния и Тексаския университет в Остин се опита да изчислят цената на такава услуга.
Авторите на изследването заключават, че автономното шофиране в Tesla Model 3 ще струва около $0.663 на миля. Това е около два пъти повече от пътуване с обществения транспорт на Ню Йорк, но значително по-евтино от пътуване с Uber, което обикновено струва между $1 или $2 на миля, освен ако не се използва пикова цена през специални периоди.
Разбира се, на този етап всичко това са спекулации, тъй като изчисленията на учените от университета са направени преди няколко години и оттогава Tesla е постигнала голям напредък в технологията на батериите, консумацията на енергия и други аспекти, които могат да съставят цената на едно пътуване . В края на краищата университетите говореха за съвсем различен модел на автомобила, а ние все още не знаем характеристиките на Robotaxi и каква е неговата консумация на енергия.
В момента може да се каже, че Илън Мъск е по-осъзнат, но като си спомняме предишните му изказвания, голяма част от които просто не се сбъдват, си струва да приемаме всякакви обещания с голяма доза скептицизъм, докато всичко не се приложи на практика .