IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как едно отвличане промени завинаги автомобилите

Джанет Фенел води дълга битка за задължително отключване на багажника отвътре, но отива още по-далеч

Настана мрак. Капакът на багажника се затвори силно. С онзи малко приглушен звук, който автомобилите от висок клас издават, за да предадат усещане за здравина и качество. Но който в съзнанието на Джанет Фенел звучеше фатално. Това беше краят. Някакви безмилостни хора возеха нея и съпруга й в багажника на техния Lexus LS, докато бебето им все още беше  в колата. Това отвличане, което Джанет Фенел трябваше да преживее през 1995 г., даде на света някои нови функции в автомобилите. Историята:
 
 
Lexus отвличане


На 29 октомври 1995 г., когато е качена в багажника на семейния Lexus, Фенел е на 41 години и току-що е родила първото си дете Алекс. Празникът Хелоуин е и семейството се прибира от вечеря у приятели. Докато вратата на гаража се спуска, двама мъже се претърколват под нея, точно преди да се затвори напълно. Те носят маски за Хелоуин. Насочват пистолети към главите на Джанет и Грег, като им нареждат да влязат в багажника, но не и преди да извадят бебешката количка и другите чанти.

„Има бебе“, чува Джанет да казва един от двамата крадци. И колата тръгва. „Те ще ни убият. Не. Водят ни в Мексико. Дори вече не знаех какво да мисля“, разказва по-късно дамата. От чист инстинкт започна да дърпа постелката в багажника. Намерението й е да стигне до пилотните кабели, за да направи сигнали с тях. Някой да види мигането на светлините и да се обади в полицията, ако първо не ги спре патрулка.

Очевидно не се получава. Междувременно започват да пътуват по черни пътища. Когато колата спира, обирджиите отварят багажника. Отново насочват пистолетите си към тях, като искат всички пари, бижута, кредитни карти и съответните ПИН кодове. След като получават плячката, връщат семейството в багажника и изчезват.
 
 
Lexus отвличане


Минават няколко минути, кой знае колко, и Джанет най-накрая се успокоява. Тогава вижда слабо сияние. „Мисля, че открих механизма за отваряне“, казва тя. Грег не можа да види нищо, но тя го насочва към кабела. Дърпа го и ослепителна светлина изпълва багажника. Вече са свободни. Но!

Бебето Алекс не е в колата. Те са някъде в планината, далеч от всичко. За щастие имат втори ключ, скрит в колата, и успяват да се върнат в цивилизацията. След като се обаждат на полицията от кабинка, няколко униформени отиват в къщата и установяват, че бебето все още е в количката си на верандата на къщата – напълно здраво.

След подобен шок повечето хора биха продължили напред, както могат, оставяйки болезнения епизод зад гърба си. Джанет обаче не е от тях. Трябва да говори за това. Събира подобни случаи, които намира по медиите. Тя научава как понякога завършват тези отвличания: брутално, с изнасилване, жертви, удавени или изгорени в автомобилен пожар.И то само защото не са имали възможност да излязат от багажника на колата.

Бойната дама решава да вземе нещата в свои ръце. Буквално. Не спира да изпраща писма до федералните власти с молба в новите автомобили да има задължителна система, позволяваща отваряне на багажника отвътре. Придружени са с всички събрани случки във времената, когато не разполага с интернет.
През 1998 г. обаче стига до конгресмена демократ от Мичиган, Барт Ступак. Преди политиката той е полицай и знае много добре за какво говори Джанет. Ступак успява да отнесе въпроса до Конгреса. NHTSA , федералният орган, компетентен по въпросите на пътната безопасност, се ограничава до наемането на експерти, които да дадат своя доклад за това дали си заслужава.

Но преди първата среща на този мозъчен тръст темата нашумява и е по челните заглавия в цялата страна. Същото лято, само за три седмици, 11 деца умират от топлинен удар, докато са блокирани в багажници на коли. И не като отвлечени, просто си играят.

Въпреки това групата от експерти не е убедена в полезността на системата за вътрешно отваряне. В крайна сметка законът е приет с един глас. От 2003 г. всяка кола, която се продава в САЩ, трябва да бъде оборудвана със система, която да може да отваря багажника отвътре, независимо колко е малък. Дори автомобили с багажник като жабка (спортен със средно разположен двигател) са оборудвани с тази проста система.

Фенел печели, но не остава доволна от това. Когато събира данни в подкрепа на искането си за отваряне на багажника, тя разбира за смъртни случаи при деца в колата след още две ситуации – топлинен удар при затворен прозорец или потегляне на колата, оставена на предавка. Малчуганите са си играли, без да осъзнават последствията. 
 
 
багажник, система за отключване


Жената създава нова група, благодарение на която днешните автомобили имат електрически прозорци, които не могат да бъдат вдигнати от дете, след като са блокирани от специално копче. Друга система за безопасност, която вече приемаме за даденост, но дължим на Джанет, е необходимостта от натискане на спирачката (или спирачката и съединителя, ако е кола с ръчна трансмисия), за да можете да запалите колата. По този начин да предотвратите да потегли напред или назад, защото е оставена на включена предавка. Дамата продължава още по-далеч. Битката й докарва правилото, според което камерите за заден ход стават задължителни в САЩ.

И накрая – въпреки кошмарния спомен, семейство Фенел запазват своя Lexus LS и го карат още дълги години. Докато хората от Toyota USA не го купуват за музея на марката в Северна Америка.
 

0 от 500
  • #7
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    До 5 - Грешиш приятелче. Аз съм идеалист капиталист и се радвам, че има хора, които са готови да плащат повече за всичко. Просто не ми харесва, когато на мен ми го натякват. И явно ти си от модерниет, които вярват, че въздухът им принадлежи и е само на тях, следователно, само подрбани могат да го дишат. Ти си баш комунист, но не от онеи, които мислят "За общото благо", ами имат една иде в главата си, за "нас, нормалните" и всичк друго общо взето е за конц. лагерите. Ще живееш, ще видиш ...
  • #6
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Хубава статия, но да бяхте споменали как стои въпросът в Европа , имам спомен от един бус (май беше Форд) , дето задните врати от вътре имат една кръгла врътка която блокира заключването, но не отваря вратите.
  • #5
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Границата между "подобрение" и "вмешателство" е повече от тънка. Самите американци и англичани не случайно са измислили теримена "nanny state".
  • #4
    13 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Благодаря на хора като Джанет. Добре е, че ги има, за да се развива света и да става по-добър.*** обаче е, че има и такива хора като онзи от първия коментар. Жалко, но такива евтинджоси живеят и дишат въздуха на нормалните хора.Да си ходят в Рассията и да ни освободят от присъствието си.
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Това го има(ше) само в колите за Американския пазар.
  • #2
    10 rate up comment 12 rate down comment
    @1 ( преди 1 седмица )
    Купчината ненужни подобрения, многото екрани, сложни системи - са обикновенните оправдания, когато си беден и ***. Все още карам зад такива като тебе дето горат микстурка от газ/бензин с масло и антифриз. Много полезна за хората наоколо.
  • #1
    19 rate up comment 23 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Мерси на Джанет, за купчина ненужни за мен подобрения. Да, разбирам, че някой ще каже "ама има хора на които", а моят отговор е, че направиха техните проблеми мои! "Общество" капиталистичеко ми били ... ПУ!