Факт е, че системите ADAS в автомобилите правят шофирането по-безопасно. Автомобилите от най-ново поколение вече задължително трябва да бъдат оборудвани с някои от тези асистенти, което обаче води и до повишение на цените.
Още през юли 2022 г. Европейският съюз въведе нов регламент, който установи календар за въвеждане на нови задължителни технологии за нови автомобили. Тогава беше решено добавянето на най-малко 8 асистенти за шофиране - интелигентен асистент за скорост, предупреждението за напречен трафик, черната кутия, предупреждението за неволна смяна на лентата, системата за аварийно спиране, инхибитор с алкотестер (все още не в частни превозни средства) или предупреждение за предпазен колан.
Едновременно с това ЕС предупреди, че задължителното наличие на други ADAS ще бъде регулирано постепенно. И сега идва ред на добавянето на два нови асистенти, които винаги и задължително трябва да виждаме в новите коли. От 6 юли 2024 г. всички новоодобрени превозни средства трябва да бъдат оборудвани със системи AEB-PCD и DDR-ADR. И след юли 2026 г всяка нова кола трябва да разполага с тях, за да може да бъде регистрирана в страна от ЕС.
AEB-PCD - допълнителна защита за пешеходци и велосипедисти
Някои от новите ADAS могат да доведат до объркване с други, които вече присъстват и са задължителни. В случая AEB-PCD е асистент за аварийно спиране с откриване на пешеходци и велосипедисти - технология, която трябва да защити две от най-уязвимите групи на пътя.
Всъщност, настоящите задължителни асистенти вече спират колата, ако бъде засечен възможен сблъсък с друго превозно средство, докато тази технология идва, за да предотврати същото, но с пешеходци и велосипедисти. Тя работи с радарни и ултразвукови сензори с честота 24 GHz, както и предна камера (която може да бъде допълнена с LIDAR лазери), които засичат присъствието на пешеходци и велосипедисти на разстояние до 200 метра
.
Ако бъде открит възможен сблъсък, автомобилът ще предупреди със светлинен сигнал, след това със звуков сигнал и ако водачът все още не реагира, спирачките ще се задействат автономно. Алгоритъмът на системата също ще анализира елементи като сензора за ъгъл на завиване, спирачната система и сензорите за положение на педала на спирачката и газта, за да спре при възможно най-добрите условия и да не увеличава риска от повреда.
DDR-ADR - помощник срещу сънливост
Новите автомобили вече са оборудвани с детектор, който открива умората у водача. След като той установи, че водачът е карал твърде много часове подред и губи концентрация, издава предупреждение и препоръчва спиране за почивка. Асистентът срещу сънливост DDR-ADR обаче отива една крачка напред.
Благодарение на предна камера, разположена пред водача с лицево разпознаване, в допълнение към други сензори като натиск на волана, се наблюдават аспекти като движения на главата на водача, движения на очите, прекомерно мигане, уморени изражения, отклонения на погледа, продължително пускане на волана и др.
Подобно на предишната система, асистентът за сънливост ще предупреждава водача светлинно на уредите и по-късно с акустични предупреждения. Ако той не реагира, системата може дори да спре автомобила край пътя и за уведоми екипите на „Спешна помощ“.