Споменаването на Lancia Delta веднага отвежда към шестте поредни победи в Световния рали шампионата, към Мики Биазион, Акропола, черните пътища на Кения. Но отвъд брилянтната спортна кариера - има друга великия история. Тази на компактен автомобил с трудна мисия да смени позицията на Lancia в рамките на Fiat Group.
Да, защото след Beta и Gamma компанията от Торино се нуждае от автомобил, способен да генерира значителни обеми продажби, като същевременно запази непокътната емблемата на Lancia: синоним на качество, елегантност и модерност. След като навлиза с гръм в силно конкурентен сегмент, този на компактните хеч-беци, Delta ще допринесе значително за „втората младост“ на Lancia. Тя продължава 14 години. Но в сърцето на шофьорите тази кола е все още жива и вълнуваща, макар и родена преди цели 45 лета!
Lancia Delta - една легенда на 45 (ГАЛЕРИЯ):
Отправната точка за това, което първоначално е наречено „проектът Y5" във Fiat, е платформата Ritmo. Представена е през 1978 г. и приета от Regata. Техниката обаче до голяма степен се дистанцира от своя „братовчед", като се започне със задното окачване: ако Ritmo използва взаимосвързани колела,
Delta предпочита McPherson със стабилизиращи щанги, за да гарантира превъзходно управление. Калибрирането на окачването обаче остава меко, а подчертаното отклонение на амортисьорите показва по-голяма склонност към комфорт на возене, отколкото към спортно шофиране.
Влиянието на групата се открива и под предния капак, където в случая на първата серия са монтирани два бензинови двигателя, произхождащи от Fiat. Единият е с работен обем 1300 куб см, а вторият има 1500 cc. Първият осигурява максимална мощност от 75 к.с. и може да се комбинира с 4-степенна или 5-степенна ръчна трансмисия. От друга страна, мощността на 1.5 е равна на 85 к.с. , ексклузивно комбинирана с 5-степенна скоростна кутия и способна да избута колата до 160 км/ч.