BMW Group и Toyota Motor Corporation ще засилят сътрудничеството си в областта на водородното задвижване, обявиха официално днес двете компании. След успеха на тестовата серия водородни BMW X5 Hydrogen, германският гигант планира да пусне сериен модел с горивна клетка (FCEV) на пазара през 2028 година. За целта BMW и Toyota съвместно ще разработят такова задвижване от следващо поколение, което ще бъде използвано и в още необявени модели на японците.
„Това е крайъгълен камък в историята на автомобилостроенето: първият сериен автомобил с горивни клетки от световен премиум производител“, заяви главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе. „Задвижван от водород и създаден от духа на нашето сътрудничество, той ще подчертае как технологичният прогрес оформя мобилността на бъдещето“. Според Ципсе дебютът на подобен модел „ще постави началото на епоха на значително търсене на електрически автомобили с горивни клетки“.
Мащабните изпитания на експерименталната серия BMW X5 Hydrogen дадоха много добри резултати
„Щастливи сме, че сътрудничеството между BMW и Toyota достига до нов етап“, коментира шефът на японския гигант Коджи Сато. „В дългогодишното ни партньорство показахме, че двете компании споделят една и съща страст към автомобилите и вярват в подход с множество различни пътища към климатичната неутралност“. Според Сато крайната цел на партньорството е да спомогне за изграждането на водородно общество. Двамата изпълнителни директори потвърдиха, че бъдещите модели с горивни клетки на Toyota и BMW ще използват унифицирани технологии, за да се постигне ценова конкурентност спрямо другите типове електрическо задвижване.
Toyota бе първата компания, пуснала на пазара сериен модел с водородна горивна клетка – Mirai. BMW още по-миналото десетилетие развиваше проекти с водородно задвижване – първоначално като гориво за двигател с вътрешно горене, но по-късно се преориентира към горивните клетки. През миналата година компанията произведе една експериментална серия от водородни BMW X5 (тук можете да видите нашия тест) като последна стъпка преди бъдещия сериен модел.
FCEV автомобилите се задвижват от електричество, което се произвежда на борда от горивната клетка при реакция между водорода и атмосферния въздух. Единственият отпаден продукт при това е чиста питейна вода. Много експерти в автомобилната индустрия виждат във водорода решение за товарните превози и за по-големите автомобили, при които използването на батерия е неоправдано заради огромното й тегло. Освен това водородът изглежда като практичен начин да се съхранява енергията от възобновяеми източници (слънце, вятър), произведена в часовете на ниско потребление.
BMW от години говори за нуждата от успоредно използване на различни технологии за понижаване на парниковите емисии, а не за натрапването само на една технология на ползватели, за които тя е неподходяща. Баварците са сред лидерите в областта на чисто електрическото задвижване, с над 11 години пазарен опит при електромобилите, но същевременно си остават една от съвсем малкото компании, които не са прекратили развойната дейност върху двигателите с вътрешно горене.
Toyota дълги години отхвърляше електромобилите с батерии като непрактично решение, залагайки на самозареждащи се хибриди и на разработките си в областта на водорода. През последните години японците размислиха и сега подготвят цяла нова гама електромобили, но без да се отказват и от другите направления.
Още по темата:
-
Зареждането отнема 3 минути, мощността е 401 коня, а единственият отпаден продукт - питейна вода
-
Бъдещето на транспорта, или опасен мираж? Мненията за водорода си остават полярни, но технологиите напредват
-
Новото поколение на водородния автомобил може да преобрази света