Много от старите автомобили харчат масло и това не е изненадващо. При какъв разход обаче собственикът (или шофьорът) трябва да започнат да се притесняват?
Според експерти като Алекс Ревин, производителите понякога посочват допустим разход на масло до 1 литър на 1000 км, като това се отнася особено при условия на интензивна употреба на превозното средство. Това обаче не винаги съответства на реалните показатели на висококачествените двигатели.
Обикновено надеждните двигатели не изискват добавяне на масло в интервала между двете замени. И ако разходът на смазка се увеличи, това може да е знак за шофьора за потърси проблем.
Моторното масло може да напусне двигателя по два начина - чрез течове навън или чрез изгаряне в цилиндрите. Външни течове често възникват в системи или връзки, където маслото е под налягане - като филтър или топлообменник. Проблеми могат да възникнат и в области, където маслото започва да изтича бавно заради скъсани уплътнения
Вътрешните течове най-често се свързват с износени или повредени бутални пръстени, които не предпазват маслото от горивната камера, или износени семеринги. Използването на продукти за отстраняване на кокс може да помогне за решаване на проблема, ако той се дължи на пръстеновидно коксуване.
Системата за вентилация на картера може също да причини увеличен разход на масло, ако картерните газове, съдържащи маслени пари, не са адекватно почистени преди да бъдат поставени обратно в двигателя.
Освен това, ако турбокомпресорът е износен, маслото може да влезе в изпускателната система и да изгори там. Експертът също така предупреждава да не се използва нискокачествено или неподходящо масло, тъй като това може да доведе до ускорено износване на двигателя или коксуване.
Ревин подчерта важността на използването на масло с препоръчания вискозитет и следването на графика за смяна на маслото, за да се избегне преждевременното износване на двигателя и да се намали консумацията на масло.