В търсенето на повече мощност от двигателя мнозина шофьори обмислят познати методи - въздухозаборници, принудителна индукция, инжектори и други очевидни подобрения. Има обаче един прост начин да се намери допълнителна енергия, който мнозина не взимат под внимание и това е маслото.
Независимо дали вярвате или не, капацитетът на маслото оказва голямо влияние върху мощността на двигателя. Лейк Спийд джуниър от YouTube-канала The Motor Oil Geek използва динометър, за да покаже точно колко мощност може да бъде спечелена и загубена въз основа на това колко масло има в картера.
Водещият се обедини с Бен Страдър от университета EFI, за да разбере как се променят мощността и налягането на маслото. Те използват двигател Chevy LS V8, в който първоначално има само 5 литра масло. Моторът е в състояние да развива 649 к.с., когато достигне „червената линия“, но налягането е опасно ниско. Затова и Спийд джуниър добавя 2 литра масло, след което отново измерва мощността. Налягането на маслото вече е на по-безопасно ниво, но мощността спада до 630 к.с.
Загубата не е сериозна, но все пак е факт. Водещият сипва още два литра във V8 двигателя (стават общо 9 литра), след което стартира мотора и прави ново измерване. Мощността вече е 589 к.с., с цели 60 к.с. по-малко от първоначалното число. В случая налягането на маслото е перфектно през целия цикъл.
Този тест е доказателство за концепцията, която състезателите и техните отбори използват от десетилетия. Използването на препоръчано количество масло държи двигателя в безопасност, но в търсенето на малко допълнителна мощност - за състезание на драг, където тя е нужна за кратък период от време, намаляването на количеството може да помогне. По-малко масло означава по-малко течност за забавяне на въртенето на двигателя и по-малко съпротивление за вътрешните части.
В същото време по-малкото масло представлява риск за мотора, така че е много важно да се прецени точно колко смазка трябва да има в двигателя, за да може той да издържи.
Снимка и видео: YouTube