IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какви коли карахме преди 20 години?

Днес четири от десетте най-популярни коли в Европа са SUV, каквито през 2004 почти нямаше

Колко се промени европейският автомобилен пазар през последните двадесет години? Тъй като разпоредбите за безопасност и емисии се затегнаха, индустрията се разви драстично, като това се отрази на търсенето. И по тази причина е интересно да се види какви коли са купували шофьорите в Европа през 2004 г. и да се сравни с продажбите от първите 6 месеца на тази година.


продажби


Треската на малките коли

През първата половина на 2004 г. малките автомобили представляват половината от общите регистрации на нови автомобили в Европа. Тогава още ги нямаше SUV-овете, така че повечето хора караха караха хечбеци от сегментите B и C.

Всъщност по това време Топ 10 на Европа е изцяло съставен от модели, предлагани като хечбек. Най-популярният SUV е Toyota RAV4, който заема 42-ро място. А лидер е Peugeot 206, което се предлага като хечбек, купе и комби.

Днес четири от десетте най-популярни коли в Европа са SUV, като Volkswagen T-Roc е на четвърто място. В същото време малките автомобили загубиха много позиции. Техният пазарен дял спадна от 50,4% през първата половина на 2004 г. до 29,7% през първата половина на 2024 г.


VW T-Roc


Техният упадък може да се обясни с бума на SUV-овете. Докато преди двадесет години имаше само 458 400 SUV, регистрирани в Европа, което представляваше 5,5% от общия пазар, данните между януари и юни 2024 г. показват, че търсенето на тези превозни средства възлиза на 3,58 милиона единици, или 52% от пазара. Жертви на SUV треската станаха също  MPV (от 15,2% на 3,2%), комбита (от 12,2% на 8,8%), седаните (от 10,5% на 3,7%) и спортните коли (от 4,5% на 1,4%)
.
Лидерът по продажби при марките е различен

Друг любопитен факт от този период е, че не Volkswagen води класацията при марките, а Renault с над 852 000 бройки. През първата половина на 2024 г. германският бранд записва по-малко продажби - 706 700 единици. Въпреки това дялът на марката Volkswagen се е увеличил от 9,5% през първата половина на 2004 г. до 10,3% през първата половина на 2024 г.

Десетте най-продавани автомобилни марки (2004 срещу 2024 година, данните за за първите 6 месеца):

продажби

При производителите няма промяна на първото място

При производителите Volkswagen Group води с 18% пазарен дял (днес е почти 26%), следвана от PSA с 14% дял (Peugeot, Citroen и DS вече представляват 8,6% от общия пазар) и Ford. Пазарният дял на последното възлиза на 11,3% през първото полугодие на 2004 г. при 3,6% през тази година.

Десетте най-продавани производителя (2004 срещу 2024 година, данните са за първите 6 месеца):

продажби

Марката Volkswagen, Toyota, трите германски бранда от премиум клас, Skoda, Hyundai и Kia, и Dacia, са марките, спечелили най-голям пазарен дял през последните 20 години в Европа, в допълнение към скорошния успех на Tesla, Cupra и MG . Ръстът им е за сметка на по-ниските продажби на Renault, Peugeot, Ford, Opel/Vauxhall, Citroen и Fiat.

Някои модели остават в Топ 10 дори след 20 години

Само три модела оцеляха в Топ 10 на 2004 г. Peugeot 206 оглави европейския автомобилен пазар преди 20 години, а неговият наследник - Peugeot 208, сега е петият най-продаван модел в Европа. Volkswagen Golf завърши втори през 2004 и 2024 г. Renault Clio заема четвърта позиция през 2004 г. и трета тази година. Ford, Fiat и Opel вече нямат модели в Топ 10 и са заменени от новодошли като Dacia Sandero, Skoda Octavia, Tesla Model Y и Toyota Yaris Cross.

Десетте най-продавани модели (2004 срещу 2024 г., данните са за първите 6 месеца):

продажби


0 от 500
  • #2
    24 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Зорът да си "по-така", като същевременно ти е къс ...кренвирша, съчетани с алчността на производителите ("тука съм вкарАл едни 500 кг повече откъм безсмислени системи -> зЕми с'а да ми платиш") доведоха до тези измислени машини, наречени SUV - ни комби, ни кола, ни офроудър. После се настави и гледането в паницата на съседа и никой не искаше да признае, че и 206/Клио/Корса са му достатъчни. И накрая производителите ревнаха "Ама те не се търсяяяяят; спираме ги." Човекът е алчно и глупаво животно.
  • #1
    12 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Чудя се как ли ще изглежда класацията след още 10 години през 2044? Вероятно 5 от 10-те най-продавани марки днес не сме ги чували или дори не съществуват. Китайски или пък съвсем нови марки. Някой от днешните може и да не съществуват вече.