fallback

Ново изследване: Пълното зареждане вреди на LFP батериите

Поддържането на нисък заряд, особено ако не се ползват редовно, помага да съхранява на ресурса (ВИДЕО)

Батериите с литиево-железен фосфат (LFP), известни със своята стабилност и ниска цена, стават все по-популярни в електрическите превозни средства (EV). За разлика от никеловите батерии, LFP батериите са по-малко склонни към прегряване и имат по-дълъг живот. Скорошни проучвания обаче показват, че пълното зареждане на тези батерии може да доведе до тяхното бързо разграждане, поставяйки под въпрос настоящите препоръки за зареждане от големи автомобилни производители като Tesla и Ford.

Автомобилните производители препоръчват периодично зареждане до 100% на EV, оборудвани с LFP батерии. Tesla препоръчва това да се да правите поне веднъж седмично, докато Ford предлага пълно зареждане всеки месец. Обосновката е, че зареждането по този начин помага за калибриране на батерията, осигурявайки точни показания на обхвата и поддържайки батерията здрава с течение на времето.

Тези препоръки се различават от съветите, дадени за никел-манган-кобалтови (NMC) батерии, при които ежедневното зареждане обикновено е ограничено до 80-90%, за да се избегне преждевременно разграждане. Известно е, че повишеното напрежение и топлина от пълно зареждане ускоряват износването на NMC батериите, намалявайки способността им да задържат енергия с течение на времето.

Въпреки това, скорошно изследване, публикувано в „Journal of the Electrochemical Society*, опровергава препоръката за пълно зареждане на LFP батерии. Проучването, проведено от лаборатория, финансирана от Tesla, установи, че многократните цикли на пълно зареждане могат да навредят на този тип батерии.

Оказва се, че пълното зареждане на LFP клетките увеличава производството на вредни съединения, които се натрупват върху отрицателния електрод на батерията, като губят литий и водят до разграждане.

Авторите на изследването подчертават, че по-високите нива на заряд (SoC) водят до по-високо напрежение и по-чести отрицателни реакции в електролита на батерията, което ускорява процеса на разграждане.

Проучването също така показва, че поддържането на LFP батерии в състояние на по-нисък заряд, особено когато не се използват за дълги периоди от време, може да намали това влошаване. Например, цикълът на батерия в диапазона 75-100% SoC доказано причинява повече вреда в сравнение с по-ниските диапазони. Изследователите твърдят, че минимизирането на времето, прекарано на по-високи нива на SoC, може да удължи живота на батерията.

Един от основните автори на изследването е д-р Джеф Дан, известен изследовател на батерии, чиято лаборатория в университета Далхаузи в Канада е финансирана от Tesla. Тази лаборатория играе важна роля в развитието на технологията за батерии, по-специално в подобряването на химията на NMC. Новото проучване разширява техния принос, като разкрива критични подробности за поведението на LFP батериите.

Въпреки тези открития, проучването има някои ограничения. То подчертава, че цикълът между 0-25% SoC може да увеличи максимално живота на батерията, но този подход е непрактичен за повечето собственици на EV, които разчитат на публично зареждане или се нуждаят от пълен капацитет за ежедневна употреба.

Проучването се фокусира основно върху дълготрайността на батерията, без да се вземат предвид по-широки фактори като удобство, време за зареждане и сценарии за използване в реалния свят.

fallback
  • #62
    Като се замисля ( преди 2 месеца )
    Тежко на жена ти! Очевидно я смяташ за своя собственост, щом смяташ че ти си този който решава дали някой да я ползва. За разлика от автомобила, не смяташ ли че тя е тази, която трябва да питам за да "я ползвам", а не тебе. Извинявам се за грубия език и че ползвам жена ти за пример. Нищо лично. Но на практика си е така. Ако жена ми ти даде да я ползваш, очевидно вече не е моя и си остава твоя. Въобще даже няма да си я искам да ми я връщаш. Това е разликата между вещите и хората. Мисля.
  • #61
    Леяр инженер ( преди 2 месеца )
    Ако си един леяр или друг някакъв инженер по перпето мобиле и се чудиш какъв автомобил да си купиш и можеш да избираш между такъв, за който на всяка седмица да сипваш по 30 лв бензин или друг на който не само че няма да сипваш гориво А ще ти плащат по 30 лв за това че си го включил за зареждане, кой от двата ще избереш ако втория е на същата или по-ниска цена? Осъзнаваш ли че това ще е избора след по-малко от 10 г. или НЕ ВЯРВАШ. Електромобилите са РЕШЕНИЕТО, НА ПРОБЛЕМ, който още не е възникнал
  • #60
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Димов ( преди 42 минути )В коя тема каза да видя за 32 квт.Цитирай иначе ще те смятам за клеветник,в което съм абсолютно сигурен." Защо мислиш че ще си губя времето да търся отново? Нямаш ли google? И за какво ми е да ти доказвам каквото и да било, след като този който го е казал прочете цитата и не го отрече, А като пълен психопат започна да пренаписва версията да пасне на казаното. Ако не го е казал ще се оправдава ли или ще каже като мен - "Това никога не съм го казвал, цитирай" Цитирах.
  • #59
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Объркал си човека. Служебният ми автомобил си стои на улицата с ключовете на волана и понякога даже не знам кой го е взел. Вече втора година си стои с ударена задна броня, цялото окачване е за ремонт, но знаеш ли колко ми пука? Вещ. Инструмент за работа. Като се счупи ще купя нов. Пак 10-15 годишен, за да не ми пука. Какво общо има с живите хора за да може въобще да ти мине през ума да правиш аналогии? Наистина трябва да си психично болен за да сложиш знак за равенство между вещ и човек.
  • #58
    Димов ( преди 2 месеца )
    Това за дъщерята беше шега,може и жена ти да ползвам,ако нямаш дъщеря.Може и колата ти да покарам.Няма да ги дадеш нали.Защо очакваш леяриите да си споделят електромобилите за 100000 лева.
  • #57
    Димов ( преди 2 месеца )
    В коя тема каза да видя за 32 квт.Цитирай иначе ще те смятам за клеветник,в което съм абсолютно сигурен.
  • #56
    Димов ( преди 2 месеца )
    Приятел ти си като кон с капаци.Как смяташ,една леярна ще изпълни по голяма поръчка за 8 часа с една пещ.Всичко зависи от количеството детайли.Ти си праволинеен като трамвай,караш все по релсите , щом ти бил казал нещо се хващаш за думите.
  • #55
    Поправка ( преди 2 месеца )
    Нещо не се е копирало. Цитатът в предишния коментар трябваше да е "Димов ( преди 22 минути )Къде точно е цитата за 32 квт,не го намирам.В темата която си посочил го няма."Нека все пак изчакаме гост да си признае. Ти да видя някъде да отрича да го е писал? Нека видим какво ще каже и за пещите за леене че я гледам почна да се извърта. И за тях имам цитат за осем часа. Но едно две доказателства в повече за психопатия и малко забавление с оправданията, не са ми излишни? Добре да размаже оакано ...
  • #54
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Димов ( преди 14 минути )Приятел може ли да ползвам дъщеря ти за една седмица." Да не мислиш, че всички са като гост и се опитваш да ме наречеш лъжец, защото вярваш на него? Изчакай да видиш, че ще си признае, че го е казал. Само той си съчинява изказвания, които никога не съм казвал с цел да ме наклевети. Нищо не каза и за сметките? Спокойно можеш да добавиш две-три хиляди лв и няколко месеца за узаконяване на мощност от 30 до 300 000+ киловата. Документите са едни и същи.
  • #53
    анонимен ( преди 2 месеца )
    За всички останали, автомобилът е вещ в която има батерия с живот милиони километри, които никой няма да използва през живота си и тази батерия ще е надживее автомобила. Парите за автомобила така или иначе си ги дал защото ти трябва средство за придвижване А батерията си стои в него и си я платил. Ако някой ти дава пари за да я ползва без да ти пречи и без да изисква кой знае какъв ангажимент от тебе, защо да не си върнеш част от инвестицията? Не забравяй че и тази статия ще ти цитирам след 5г.
fallback
Последни