fallback

Ново изследване: Пълното зареждане вреди на LFP батериите

Поддържането на нисък заряд, особено ако не се ползват редовно, помага да съхранява на ресурса (ВИДЕО)

Батериите с литиево-железен фосфат (LFP), известни със своята стабилност и ниска цена, стават все по-популярни в електрическите превозни средства (EV). За разлика от никеловите батерии, LFP батериите са по-малко склонни към прегряване и имат по-дълъг живот. Скорошни проучвания обаче показват, че пълното зареждане на тези батерии може да доведе до тяхното бързо разграждане, поставяйки под въпрос настоящите препоръки за зареждане от големи автомобилни производители като Tesla и Ford.

Автомобилните производители препоръчват периодично зареждане до 100% на EV, оборудвани с LFP батерии. Tesla препоръчва това да се да правите поне веднъж седмично, докато Ford предлага пълно зареждане всеки месец. Обосновката е, че зареждането по този начин помага за калибриране на батерията, осигурявайки точни показания на обхвата и поддържайки батерията здрава с течение на времето.

Тези препоръки се различават от съветите, дадени за никел-манган-кобалтови (NMC) батерии, при които ежедневното зареждане обикновено е ограничено до 80-90%, за да се избегне преждевременно разграждане. Известно е, че повишеното напрежение и топлина от пълно зареждане ускоряват износването на NMC батериите, намалявайки способността им да задържат енергия с течение на времето.

Въпреки това, скорошно изследване, публикувано в „Journal of the Electrochemical Society*, опровергава препоръката за пълно зареждане на LFP батерии. Проучването, проведено от лаборатория, финансирана от Tesla, установи, че многократните цикли на пълно зареждане могат да навредят на този тип батерии.

Оказва се, че пълното зареждане на LFP клетките увеличава производството на вредни съединения, които се натрупват върху отрицателния електрод на батерията, като губят литий и водят до разграждане.

Авторите на изследването подчертават, че по-високите нива на заряд (SoC) водят до по-високо напрежение и по-чести отрицателни реакции в електролита на батерията, което ускорява процеса на разграждане.

Проучването също така показва, че поддържането на LFP батерии в състояние на по-нисък заряд, особено когато не се използват за дълги периоди от време, може да намали това влошаване. Например, цикълът на батерия в диапазона 75-100% SoC доказано причинява повече вреда в сравнение с по-ниските диапазони. Изследователите твърдят, че минимизирането на времето, прекарано на по-високи нива на SoC, може да удължи живота на батерията.

Един от основните автори на изследването е д-р Джеф Дан, известен изследовател на батерии, чиято лаборатория в университета Далхаузи в Канада е финансирана от Tesla. Тази лаборатория играе важна роля в развитието на технологията за батерии, по-специално в подобряването на химията на NMC. Новото проучване разширява техния принос, като разкрива критични подробности за поведението на LFP батериите.

Въпреки тези открития, проучването има някои ограничения. То подчертава, че цикълът между 0-25% SoC може да увеличи максимално живота на батерията, но този подход е непрактичен за повечето собственици на EV, които разчитат на публично зареждане или се нуждаят от пълен капацитет за ежедневна употреба.

Проучването се фокусира основно върху дълготрайността на батерията, без да се вземат предвид по-широки фактори като удобство, време за зареждане и сценарии за използване в реалния свят.

fallback
  • #52
    До Димов ( преди 2 месеца )
    Редно е да отидеш на психиатър, ако слагаш дъщеря и автомобил под един знаменател. Дори котка и автомобил. Твоята дъщеря коя употреба я взе? Втора или трета? За колко смяташ, че ще я продадеш и колко ще е обезценката? Явно освен психопати имате и други психически отклонения. Очевидно за вас автомобилите наистина не са вещи, които да изхвърлите накрая без много емоции, а са нещо по-важно от дъщерите и съпругите ви И затова толкова се вживявате.
  • #51
    Димов ( преди 2 месеца )
    Приятел може ли да ползвам дъщеря ти за една седмица.
  • #50
    Димов ( преди 2 месеца )
    Къде точно е цитата за 32 квт,не го намирам.В темата която си посочил го няма.
  • #49
    Димов ( преди 2 месеца )
    30 квт фотоволтаична система струва 21000 ле,като си спестиш половината разходи.Включи проект, разрешителни,монтаж и узаконяване до ключ и сметката стана двойна.
  • #48
    Нищо ново под слънце ( преди 2 месеца )
    Като заговориш с факти и припомниш няколко цитата, лалугерите се изпокриват по дупките си. Виж като са се гледали в огледалото какъв хубав прякор са си измислили. За да няма объркване, предишният коментар е от същата статия В която гостенина казва мощността на пещта. Писал съм че три години и няма да го разберете, така че ето още една моя прогноза се е сбъднала. Ако има нещо неясно, питайте. Аз не съм психопат и отговарям, докато стигнем до консенсус, което във вашия случай означава да се скриет
  • #47
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Слънцето пече и електрическата латерна се включи.Лее на фотоволтаични панели,че пушек се вдига.
  • #46
    Остават 2г и 8 месец ( преди 2 месеца )
    Понеже примерът ти е измислен и такъв цех, шеф, фотоволтаици и пещи не съществуват, ще ти дам хипотетичен пример с примерни 30 kW централа, за да интерполираме по-лесно и евентуално да разбереш (не тая особени надежди това да се случи през следващите три години обяснения). 30 kW фотоволтаична система струва 21 000 лв с конструкцията. За година произвежда около 40 мегаватчаса. Дори при нулеви цени на тока, спестява по 100 лв за такса пренос - 4 000 лв на година - връща инвестициите за 5 год.
  • #45
    Гостенино ( преди 2 месеца )
    Не сменяй темата! Преди четири месеца писал ли си че една електропещ е 32 kW и работи 8 часа на ден? Избери си тогава ли си лъгал или сега, но и в двата случая си психопат. Тогава ти доказах че само с фотоволтатите на покрива и на паркинга не само ще захранвате абсолютно всички пещи и машини но и ще оставя да си зареждате електромобилите когато дойде време да си ги купите. А ти ми обясняваш че сте покрили покрива с фотоволтаици и не стигат за осветлението и вентилацията и шефа бил на загуба.
  • #44
    анонимен ( преди 2 месеца )
    И кой твърди, че ще е задължително да споделяш батерията на електромобила си? След време всеки сам ще реши дали да споделя батерията която струва 10 000 лв и изкарва 3 милиона километра и 50 години. За хора като вас които мислят да карат толкова няма да има смисъл, защото означава че трябва да карат по 56 часа на денонощие е няма да има време да връщат в мрежата. Смееш се нали? Както се смееше за фотоволтаиците през 2020 и още ВЯРВАШ, че не могат да захранят пещ 32 kW през деня
  • #43
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Ръсиш титанични идеи за споделяне на електромобили за захранване после ревеш,че те подиграват.Кола и жена не се споделят. " Тотално отрече съществуването на таксита, споделени автомобили и прocтитутки!
fallback
Последни