fallback

Ново изследване: Пълното зареждане вреди на LFP батериите

Поддържането на нисък заряд, особено ако не се ползват редовно, помага да съхранява на ресурса (ВИДЕО)

Батериите с литиево-железен фосфат (LFP), известни със своята стабилност и ниска цена, стават все по-популярни в електрическите превозни средства (EV). За разлика от никеловите батерии, LFP батериите са по-малко склонни към прегряване и имат по-дълъг живот. Скорошни проучвания обаче показват, че пълното зареждане на тези батерии може да доведе до тяхното бързо разграждане, поставяйки под въпрос настоящите препоръки за зареждане от големи автомобилни производители като Tesla и Ford.

Автомобилните производители препоръчват периодично зареждане до 100% на EV, оборудвани с LFP батерии. Tesla препоръчва това да се да правите поне веднъж седмично, докато Ford предлага пълно зареждане всеки месец. Обосновката е, че зареждането по този начин помага за калибриране на батерията, осигурявайки точни показания на обхвата и поддържайки батерията здрава с течение на времето.

Тези препоръки се различават от съветите, дадени за никел-манган-кобалтови (NMC) батерии, при които ежедневното зареждане обикновено е ограничено до 80-90%, за да се избегне преждевременно разграждане. Известно е, че повишеното напрежение и топлина от пълно зареждане ускоряват износването на NMC батериите, намалявайки способността им да задържат енергия с течение на времето.

Въпреки това, скорошно изследване, публикувано в „Journal of the Electrochemical Society*, опровергава препоръката за пълно зареждане на LFP батерии. Проучването, проведено от лаборатория, финансирана от Tesla, установи, че многократните цикли на пълно зареждане могат да навредят на този тип батерии.

Оказва се, че пълното зареждане на LFP клетките увеличава производството на вредни съединения, които се натрупват върху отрицателния електрод на батерията, като губят литий и водят до разграждане.

Авторите на изследването подчертават, че по-високите нива на заряд (SoC) водят до по-високо напрежение и по-чести отрицателни реакции в електролита на батерията, което ускорява процеса на разграждане.

Проучването също така показва, че поддържането на LFP батерии в състояние на по-нисък заряд, особено когато не се използват за дълги периоди от време, може да намали това влошаване. Например, цикълът на батерия в диапазона 75-100% SoC доказано причинява повече вреда в сравнение с по-ниските диапазони. Изследователите твърдят, че минимизирането на времето, прекарано на по-високи нива на SoC, може да удължи живота на батерията.

Един от основните автори на изследването е д-р Джеф Дан, известен изследовател на батерии, чиято лаборатория в университета Далхаузи в Канада е финансирана от Tesla. Тази лаборатория играе важна роля в развитието на технологията за батерии, по-специално в подобряването на химията на NMC. Новото проучване разширява техния принос, като разкрива критични подробности за поведението на LFP батериите.

Въпреки тези открития, проучването има някои ограничения. То подчертава, че цикълът между 0-25% SoC може да увеличи максимално живота на батерията, но този подход е непрактичен за повечето собственици на EV, които разчитат на публично зареждане или се нуждаят от пълен капацитет за ежедневна употреба.

Проучването се фокусира основно върху дълготрайността на батерията, без да се вземат предвид по-широки фактори като удобство, време за зареждане и сценарии за използване в реалния свят.

fallback
  • #22
    До 20 ( преди 3 седмици )
    Очевидно имаш проблеми с разбирането на написаното. Говорим за техническата възможност след време, КОГАТО ДВУПОСОЧНОТО ЗАРЕЖДАНЕ стане реалност, да се използват част от циклите живот на батерията на РАБОТНИЦИТЕ които са отишли с личните си автомобили на работа. Така или иначе говорим за хипотетичен несъществуващ цех ти започна да смяташ на хипотетичния шеф разходите. Такъв цех няма и никога не е имало. Гост не помня какво лъже и се омота съвсем. Не помни бройката мощността и че работят 8 часа.
  • #21
    анонимен ( преди 3 седмици )
    В крайна сметка човека каза, че ЛФП батериите ще надживеят колата със сигурност. Един път в месеца да се зарежда до 100% не мисля че ще е проблем.
  • #20
    Димов ( преди 3 седмици )
    Големи идеи има нашия приятел,да захранва металургични пещи с батерии.12 електромобила са 1,2 млн лв.Мислиш ли,че този с леярната има толкова пари.С 1,2 млн лева ще купя 6 апартамента,ще събирам по 6000 лв месечно,72000 лв годишно,720000 лв за 10 години.На края ще имам 6 апартамента , които ще струват повече от 1,2 млн и 720 х.лв в брой.Какво ще имаш ти. 12 електромобила, които дори не си карал и вече са за скраб.С батерии за 240000 долара за смяна,ако решиш да ги продаваш.Титанични идеи имаш.
  • #19
    анонимен ( преди 3 седмици )
    12 автомобила на паркинга могат да осигурят енергия за топене на 1 тон алуминий на нощ. Това вече не ми прилича на капацитет на малък цех.
  • #18
    анонимен ( преди 3 седмици )
    А да споменавам ли, че при двупосочно зареждане в бъдеще даже не е нужно да се ползват стари батерии. Работниците от нощната смяна просто си включват електромобилите към двупосочните зарядни на цехът и захранват пещите за топене на алуминий със заредения евтин ток от обяд докато са си били в къщи. Всеки един от автомобилите може да захранва 2 часа една пещ само с половината си капацитет и да изкара 20 лв - 5000 лв на година за 125 цикъла от живота на батерията с 10 000 цикъла живот.
  • #17
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Като не искаш да говорим за коли, да говорим за цената на батериите на изведен от експлоатация електромобил? Само батериите могат да се продадат за повече от 10 000 лв за които си купил автомобила си. На това ли казваш нищожна остатъчна стойност? Със 70% остатъчен капацитет, с една батерия за електромобил една от вашите пещи ще може да работи 3 ч. и да разтопи над 100 кг алуминий когато не пече слънце, въпреки че каза че цеха ви е малък и работи само 8 ч, аз сега не работи заради скъпо ток
  • #16
    Плюс минус ( преди 3 седмици )
    Гостенино, минусите ги има отговорите - не. Очевидно ти липсва контекст, за да разбереш въобще какво те питам. Хайде малко по-конкретно. Падането на цените на електромобилите ще вдигна ли търсенето им или ще спадне? А покачването на цените на ДВГ? А когато са комбинирани двете? Колко време мислиш, че може да продължи този цикъл? А когато и електромобилите втора ръка станат по-евтини от автомобил с ДВГ, какъв ще е пазарът на вторите?
  • #15
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Аз имах една тротинетка, винаги я зареждах от 20% до 80% но беше ненужно, защото накрая я продадох. Иначе от статията основния извод е, че ако ще караш с грижа за батерията трябва да я зареждаш до 25%, та рейнджа аз винаги съм го смятал 50% защото се зарежда от 20% до 80% сега падана двойно...
  • #14
    Гостенино ( преди 3 седмици )
    Антиматематик, ако преди три години си купил Тесла за 60 000 долара А днес новата струва 40 хиляди долара обезценяването лоша или добра новина е? Ако знаеш че ако днес си купиш автомобил с ДВГ който струва 30 000 долара, от 2025 година ще струва 40 хиляди долара и ще можеш да го продадеш за повече отколкото си го купил, това добра новина или лоша новина е? Искаш ли да водим някаква дискусия или пак дойде да лъжеш, манипулираш и да се заяждаш? Пак ли ще продаваш land rover на африканците?
  • #13
    Гост ( преди 3 седмици )
    Теслю в страната на чудесата.Милиони цикли, километри и години.Затова остатъчната стойност на електрокар втора употреба е нищожна и никой не ги купува.
fallback
Последни