Съобщенията за нови технологии в областта на батериите напоследък идват през ден, но това се отличава от масата по две неща. Първо, то не е публикация на поредния electro-нещо-си сайт, а на най-реномираното научно издание Nature. И второ, тази новаторска технология използва като основен материал... вода.
Изобретението е на китайски учени от Далианския институт по химична физика, част от Китайската академия на науките. При новата батерия литиевият електролит е заменен от воден разтвор на йодни или бромови съединения.
Това понижава драстично риска от пожар, който е висок при днешните литиево-йонни батерии, намалява леко теглото и на теория би трябвало да понижи себестойността, защото ще се изисква много по-малко количество ценни метали.
Но най-голямото достойнство на технологията е по-високата енергийна плътност - учените от Далиан са постигнали 1200 ватчаса за литър обем, потвърди лидерът на екипа проф. Ли Сянфън. За сравнение при днешните литиево-йонни батерии плътността е едва около 700 ватчаса за литър.
Проф. Ли съобщава за Nature Energy, че експериментално батерията е доказала издържливодст от минимум 1000 цикъла на зареждане и разреждане. При стандартно използване на електромобил това би означавало поне 19 години живот. Разбира се, технологията все още не е готова за масово производство, по пътя към което могат да изникнат и непредвидени трудности. Но според екипа от Далиан по-голямата част от работата вече е свършена.