Собствениците на превозни средства са затрупани с технологични функции, които не решават проблем, не работят, трудни са за използване и имат твърде ограничена функционалност. В същото време корейските марки са лидери по иновации сред производителите, представени на пазара в САЩ. Това показва проучването J.D. Power 2024 U.S. Tech Experience Index (TXI), което се фокусира върху потребителското изживяване с усъвършенствани технологии за превозни средства, когато те излизат на пазара.
От изследването става ясно, че докато собствениците хвалят някои усъвършенствани функции, други се оказват недостатъчни. Новите технологии, базирани на изкуствен интелект (AI), като интелигентния климатичен контрол, например, бързо печелят популярност сред собствениците, които са го използвали. В същото време обаче технологии като лицево разпознаване, четец на пръстови отпечатъци и вътрешно управление с жестове са посочени като неуспешни, тъй като не работят добре.
Проучването показва, че вътрешното управление с жестове може да бъде проблематично (43,4 проблема на 100 превозни средства), но 21% от тези собственици също казват, че на тази технология липсва функционалност. Тези показатели за ефективност, включително липсата на възприемана полезност, водят до това, че тази технология се счита за загубена стойност за всеки автомобилен производител, който е инвестирал милиони долари, за да я пусне на пазара.
За да подпомогне решаването на този проблем, J.D. Power разработи анализ на възвращаемостта на инвестициите (ROI) като част от констатациите на TXI, за да използва напреднали научни данни за групиране на отделни технологии в три категории. Категоризацията на технологиите – „трябва да има“, „хубаво е да има“ и „не е необходимо“, предоставя на производителите на автомобили възможността да приведат по-добре в съответствие своята стратегия за задоволяване с очакванията на клиентите.
Проучването показна, че шофьорите все още предпочитат практическите технологии. Въпреки нарастващата наличност на усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), много собственици остават безразлични към тях. Повечето собственици оценяват характеристиките, които директно адресират специфични проблеми, като визуални слепи петна.
Други функции на ADAS обаче биват пренебрегвани, тъй като собствениците се чувстват способни да се справят без тях. Това е особено очевидно при активна помощ при шофиране, тъй като версията с ръчно управление, тоест когато ръцете са на волана, се нарежда сред най-ниско оценените ADAS технологии с нисък резултат за възприемане на полезност (7,61 по 10-точкова скала).
По-усъвършенстваната версия със „свободни ръце“ на тази технология не променя значително потребителското изживяване, както е посочено от оценка за полезност от 7,98, което може да се припише на функцията, която не решава известен проблем.
Собствениците не виждат особен смисъл в екраните за пасажерите. Автопроизводителите разширяват предлагането си от превозни средства с екран за пътника, въпреки че функцията е класифицирана като „не е необходима“ от собствениците на превозни средства. Технологията е оценена отрицателно от много собственици, които посочват проблеми с използваемостта.
Освен това добавянето на втори екран усложнява процеса на доставка на автомобила, тъй като за дилърите е трудно да научат новите собственици как да използват основния екран на информационно-развлекателната система, да не говорим за втори.
От проучването също така става ясно, че Tesla може да губи технологичното си предимство. В миналото собственици на автомобили от марката често са изразявали ентусиазъм от технологиите, които предлагат техните коли, като пренебрегват опасенията за качеството. Въпреки това, тъй като клиентската база на Tesla се разширява отвъд жадните за технологии потребители, тази тенденция отслабва и тазгодишните резултати показват преминаване към по-ниско удовлетворение от някои проблемни технологии като директното наблюдение на водача (резултат от 7,65).
При марките Genesis е лидер по иновациите за четвърта поредна година с резултат от 584 (по скала от 1000 точки). В премиум сегмента Lexus (535) е на второ място, а BMW (528) на трето. В същото време Hyundai се класира най-високо сред марките за масовия пазар за иновации за пета поредна горида с резултат от 518. Следва друг корейски производител - Kia (499), като това са петте бранда, чийто резултат е над средния за индустрията.