Преди 20 години производителите заложиха на една нова тенденция - намаляване на работни обем на двигателите, в резултат на което на пазара се появиха нови мотори, чиято надеждност беше на ниско ниво. При тяхната разработка инженерите залагат на един и същ принцип - алуминиев блок вместо чугунен, директно впръскване вместо разпределено впръскване плюс турбокомпресор. И повечето случая тези мотори използват верижно задвижване.
Оказа се, че някои компании са усложнили устройствата без особена причина. Резултатът е намаляване на надеждността и на експлоатационния живот. Стигна се дори до сервизни акции, които удариха по репутацията на някои марки. Всички неуспешни двигатели бяха модернизирани набързо и след 2015 г. повечето от проблемите им бяха разрешени.
Някои от тези неуспешни двигатели (предимно малки обеми - 0,8-1,2 литра), обаче все още се намират под капака на автомобили на пазара втора ръка. По правило те оцеляват до 80 000-120 000 км, но след това излизат от строя. Те се поставят дори на популярни кросоувъри, така че има опасност да се натъкнете на тях при евентуална покупка. Тези автомобили по правило се предлагат на атрактивна цена, но е твърде вероятно към нея скоро ще бъде добавена значителна сума за ремонт или подмяна на двигателя.
5 кросоувъра с проблемни мотори (ГАЛЕРИЯ):
Двигателят се предлага във версии с атмосферно пълнене (VTi, 120 к.с.) и компресор (THP, 156 и 150 к.с.). Агрегатът с атмосферно пълнене е по-прост - има разпределено впръскване. Но наборът от „заболявания“ е подобен, въпреки че се появяват по-рядко.
Основните са бързото разтягане на веригата за синхронизация, въглеродни отлагания върху клапаните, произтичащи от отпадъчни масла, прегряване и механични повреди. Всички тези процеси са взаимосвързани, тъй като разтягането на веригата води до изместване на ъгъла на всмукателния разпределителен вал. За да почистите клапаните, трябва да ги отворите. В допълнение към всичко това се появяват течове на масло и антифриз, запушват се EGR клапани, ранни повреди на водната помпа и други дребни неприятности.