fallback

Голямо находище на литий раздели Сърбия

Мината може да помогне на Европа за постигане на независимост от китайските батерии

За да разберете дали една кола е наистина екологична, трябва да оставите директните емисии  и да погледнете как е произведена. С какви суровини и какво е тяхното въздействие върху околната среда. Много от тези въпроси излязоха наяве покрай фабриките на Tesla, които предизвикаха саботажи и протести в Гемания. И всичко това на фона на битката на Европа да извлече лития, от който толкова отчаяно се нуждае за своя „зелен“ преход. Без да зависи от Китай.    

А в Европа има много литий, но неизползван. Сега погледитее са насочени към спокойна долина близо до границата на Сърбия с Босна, която гигантът Rio Tinto иска да превърне в мина. Но протестите спират плановете им.

Преди години минната компания Rio Tinto взе къщите в долината Ядар, западно от Сърбия, за да ги разруши и да построи най-голямата литиева мина в Европа. Както е описано подробно от британско-австралийската мултинационална компания, находището и неговият уникален минерал, ядарит, съдържат висококачествени борни и литиеви минерализации. Планирани са като подземна мина с площ от 2000 хектара, способна да произвежда три продукта годишно, всички в прах:

•    58 000 тона рафиниран литиев карбонат за батерии, достатъчно за приблизително 1,1 милиона електрически превозни средства или около 17% от европейския пазар.

•    160 000 тона борна киселина.

•    255 000 тона натриев сулфат

Сръбското правителство даде предварително одобрение през 2019 г., но притеснено от загуба на гласове по време на масовите протести срещу Rio Tinto преди изборите през 2022 г., го отмени. Сега, когато Европа вижда Сърбия като своята „Златна кокошка“, а страната иска да се присъедини към ЕС, правителството възобнови проекта. Целта е да започне работа след две години.    

Проектът изглежда така

Европа има повече от 20 минни проекта за този минерал в различни етапи на развитие, но нито един не е започнал да произвежда литий, подходящ за батерии. Близо 18 000 души, засегнати в долината Джадар са притеснени. Малки семейни ферми отглеждат малини и сливи, занимават се с пчеларство, пасат овце и кози. Долината е заобиколена от планини, мвого води. Въобще, рай за фермерите.

"Процесът на отделяне на химически стабилен литий от ядаритна руда включва използването на концентрирана сярна киселина. Той ще се проведе на 20 километра от река Дрина и ще използва 300 кубически метра вода на всеки час, докато химически обработената вода ще се връща в Джадар Река Изхвърлянето на неизбежно замърсена вода, както и подпочвена вода, съдържаща арсен, живак и олово, ще замърси цели речни басейни и ще продължи пътуването си през Ядар до Дрина и Сава, замърсявайки не само Сърбия, но и източниците на вода от други държави“, твърдят еколозите.

Води се и политическа битка, тъй като според западни медии "сред тези, които са участвали в неотдавнашните национални демонстрации срещу Rio Tinto, са лидерите на Народния патрул, ултранационалистическа група, свързана с Москва." Някои критици обвиняват президента Александър Вучич, че жертва околната среда на Сърбия, за да допринесе за целите на Европа в областта на климата: „Нямам нужда от зелени коли“, казва Анджела Ройович, 25-годишна местна жителка: „Имам нужда от зелени ябълки и зелена трева“.

Но местната опозиция също се сблъсква с тези, които искат работни места. ЕС наскоро подписа пакт за снабдяване със сръбски запаси от литий. Това може да покрие до девет десети от текущите нужди на Европа от литий, намалявайки зависимостта й от Китай. Целта е да се установи цялата верига на стойността в балканската държава.    

Сърбия ще даде възможност на Mercedes-Benz, Volkswagen и Stellantis да купуват литий за производството на електромобили, давайки приоритет на европейските пред китайските производители на автомобили, заяви президентът Александър Вучич, цитиран от Ройтерс. „Европейският съюз (ЕС) се нуждае от литий и ние искаме да засилим връзките си с него“, посочи сръбският държавен глава пред германския всекидневник Handelsblatt в интервю, публикувано в четвъртък. 

Германският канцлер Олаф Шолц ще пътува до Сърбия за разговори с Вучич в петък, като ключова тема ще бъдат стратегически важните суровини за веригите на доставка на батерии и електрически автомобили.  

fallback
  • #14
    петар газат ( преди 2 месеца )
    "Така ли мислиш? Я да видим мое мнение от преди шест години: Австрия разрешава по висока скорост за електромобилите. 159.Димов. " луд луд шуд ненормален си еййй .... Мнения от преди 6 години ейййй
  • #13
    Who Cares ( преди 2 месеца )
    Автомобили не се правят с литий, а само батериите за тях. То днес всичко демократично става насила, но все още не могат да принудят мнозинствот да купува електромобил за пари за два нормални автомобила. Затваряй АЕЦа, подари реактрите на многострадална геновева, пък после карай електромобил,,,
  • #12
    Димов ( преди 2 месеца )
    На базата на малкият пробег с едно зареждане.500 килограма батерии - 300 км пробег,50 литра резервоар- 700 км пробег,дизел -1000 км.Докато не измислят нови батерии, електромобилите нямат никакъв шанс, само за градски автомобили.
  • #11
    Димов ( преди 2 месеца )
    Така ли мислиш? Я да видим мое мнение от преди шест години: Австрия разрешава по висока скорост за електромобилите. 159.Димов.
  • #10
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Ооо, Димов, гледам, че си започнал да папагалстваш безмозъчната опорка на Гнуст. Неговите рубли към теб ли ги прехвърлиха?
  • #9
    До 8 ( преди 2 месеца )
    На каква база реши, че батерията трябва да тежи точно 50 кг, а 250 кг не става? Още с днешните 500 кг батерии, електромобилите при еднаква мощност с автомобил с ДВГ са с приблизително същото тегло или дори по-леки, ако става въпрос за SUV. Ако си спомняш статията за porsche cayenne от тази седмица тежи 2,5 т, което е с 200 кг повече от теслата с 1000 коня въпреки че има 300 коня по-малко.
  • #8
    Димов ( преди 2 месеца )
    Батериите нямат никакъв шанс, докато все още имат 30 пъти по ниска енергийна плътност от петролните горива.Докато не изобретят батерии с размер и тегло на 50 литров резервоар и пробег колкото бензинов автомобил,са губеща карта.
  • #7
    до 4 ( преди 2 месеца )
    Задай въпроса на себе си. Москва има интерес в Сърбия въобще да няма мина, затова организира протести и дезинформационни кампании, точно както и в БГ. И както виждаш - работи - вече пета година няма мина.
  • #6
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Повечето от вас нямат и на идея дори защо в Китай карат електрически коли, но пишат глупости по форумите! Нямат и грам спомен колко голям проблем имаха с мръсния въздух и какво реално се случва там сега. Също и от геополитика не разбирате, защо всички инвестиции са в Унгария и Сърбия не можете да вденете и не се и оптивайте, симплътони!
  • #5
    Правилно ( преди 2 месеца )
    #1 Точно! Да се усвояват находища в пустини, а не сред тучни долини, реки и плодородни земи. Литий се извлича от солени езера. Като не е в Европа, голям праз. Бездруго все по-малко се използва в новите клетки, а следващите поколения батерии даже са без литий
fallback
Последни