fallback

Голямо находище на литий раздели Сърбия

Мината може да помогне на Европа за постигане на независимост от китайските батерии

За да разберете дали една кола е наистина екологична, трябва да оставите директните емисии  и да погледнете как е произведена. С какви суровини и какво е тяхното въздействие върху околната среда. Много от тези въпроси излязоха наяве покрай фабриките на Tesla, които предизвикаха саботажи и протести в Гемания. И всичко това на фона на битката на Европа да извлече лития, от който толкова отчаяно се нуждае за своя „зелен“ преход. Без да зависи от Китай.    

А в Европа има много литий, но неизползван. Сега погледитее са насочени към спокойна долина близо до границата на Сърбия с Босна, която гигантът Rio Tinto иска да превърне в мина. Но протестите спират плановете им.

Преди години минната компания Rio Tinto взе къщите в долината Ядар, западно от Сърбия, за да ги разруши и да построи най-голямата литиева мина в Европа. Както е описано подробно от британско-австралийската мултинационална компания, находището и неговият уникален минерал, ядарит, съдържат висококачествени борни и литиеви минерализации. Планирани са като подземна мина с площ от 2000 хектара, способна да произвежда три продукта годишно, всички в прах:

•    58 000 тона рафиниран литиев карбонат за батерии, достатъчно за приблизително 1,1 милиона електрически превозни средства или около 17% от европейския пазар.

•    160 000 тона борна киселина.

•    255 000 тона натриев сулфат

Сръбското правителство даде предварително одобрение през 2019 г., но притеснено от загуба на гласове по време на масовите протести срещу Rio Tinto преди изборите през 2022 г., го отмени. Сега, когато Европа вижда Сърбия като своята „Златна кокошка“, а страната иска да се присъедини към ЕС, правителството възобнови проекта. Целта е да започне работа след две години.    

Проектът изглежда така

Европа има повече от 20 минни проекта за този минерал в различни етапи на развитие, но нито един не е започнал да произвежда литий, подходящ за батерии. Близо 18 000 души, засегнати в долината Джадар са притеснени. Малки семейни ферми отглеждат малини и сливи, занимават се с пчеларство, пасат овце и кози. Долината е заобиколена от планини, мвого води. Въобще, рай за фермерите.

"Процесът на отделяне на химически стабилен литий от ядаритна руда включва използването на концентрирана сярна киселина. Той ще се проведе на 20 километра от река Дрина и ще използва 300 кубически метра вода на всеки час, докато химически обработената вода ще се връща в Джадар Река Изхвърлянето на неизбежно замърсена вода, както и подпочвена вода, съдържаща арсен, живак и олово, ще замърси цели речни басейни и ще продължи пътуването си през Ядар до Дрина и Сава, замърсявайки не само Сърбия, но и източниците на вода от други държави“, твърдят еколозите.

Води се и политическа битка, тъй като според западни медии "сред тези, които са участвали в неотдавнашните национални демонстрации срещу Rio Tinto, са лидерите на Народния патрул, ултранационалистическа група, свързана с Москва." Някои критици обвиняват президента Александър Вучич, че жертва околната среда на Сърбия, за да допринесе за целите на Европа в областта на климата: „Нямам нужда от зелени коли“, казва Анджела Ройович, 25-годишна местна жителка: „Имам нужда от зелени ябълки и зелена трева“.

Но местната опозиция също се сблъсква с тези, които искат работни места. ЕС наскоро подписа пакт за снабдяване със сръбски запаси от литий. Това може да покрие до девет десети от текущите нужди на Европа от литий, намалявайки зависимостта й от Китай. Целта е да се установи цялата верига на стойността в балканската държава.    

Сърбия ще даде възможност на Mercedes-Benz, Volkswagen и Stellantis да купуват литий за производството на електромобили, давайки приоритет на европейските пред китайските производители на автомобили, заяви президентът Александър Вучич, цитиран от Ройтерс. „Европейският съюз (ЕС) се нуждае от литий и ние искаме да засилим връзките си с него“, посочи сръбският държавен глава пред германския всекидневник Handelsblatt в интервю, публикувано в четвъртък. 

Германският канцлер Олаф Шолц ще пътува до Сърбия за разговори с Вучич в петък, като ключова тема ще бъдат стратегически важните суровини за веригите на доставка на батерии и електрически автомобили.  

fallback
  • #24
    Who Cares ( преди 3 месеца )
    Първо ще им вземат лития (като на *** златото). После като оцапат за утешение, ще им направят един мол на мястото на рудника, където ще им продават китайски кецове под бренда на Гучи... Честито на печелившите!
  • #23
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Доказах на всички никове на психопата, че дори за дизеловата баничарка на Турбо, нито му трябва повече мощност за да изкачи два тона баничарка на Шипка, защото ако намали скоростта ще падне и мощността и ще може дори с една конска сила да изкачи два тона, защото за изкачването на два тона е необходима точно определена енергия, независимо дали ще я качваш с една конска или 1 000 конски сили. За разлика от движението на баничарката със 150 км/ч за което си трябва мощност и не може да се пести.
  • #22
    Доказателствата ( преди 3 месеца )
    Ето как се прави цитат, без да променяш и буква. 'Колкото по-висока е енергийната плътност, толкова по-малко тегло трябва да мъкнеш, което води до по-малко изразходвана енергия, което пък веднага намалява разходите за изминаването на определено разстояние." Така и не научи толкова време, че високото тегло Не е задължително да води до по-висок разход на енергия, въпреки че изисква повече мощност при ускорение. Не го разбра въпреки, че му го доказах стотици пъти включително за Шипка.
  • #21
    До 12 ( преди 3 месеца )
    Нарочно не писах до Димов, защото искам да пиша до поредния психопат, който разчита че няма да му проверим думите. Аз все пак проверих и това не е цитат от 159 коментар, а свободен преразказ с елементи на манипулация. Като прочетем оригиналния коментар 159 на Димов, виждаме че както тогава така и сега не успява да направи разлика между мощност и енергия и пише глупости. Не случайно цяла седмица питах психопата за ускорение мощност ли трябва или енергия, за да проверя всичките никове дали е той.
  • #20
    До Димоф ( преди 3 месеца )
    А с каква средна скорост дизела ще ги направи въпросните 1000км.?
  • #19
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Гост колкото и ника да смени, не може да скрие своята некомпетентност съчетана с агресия към тези, които му посочват пропуските.
  • #18
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Продължение на цитата от мнение 232 на Димов. Инженерът Димов, който е некомпетентен дори в сферата си на компетентностВиждаш ли сега, защо схемата ти с ползване на ток от панелите и отдаването му в мрежата, само ако не консумираш, е по-идиотска от другата схема, при която панелите са само за отдаване в мрежата, а ти ползваш тока на ТЕЦа?19:28 10.11.2018
  • #17
    Цитат от там ( преди 3 месеца )
    Можеш да избереш по-слаб инвертор, ако соларние панели служат само за активен товар. Тогава, инверторът ще е с мощността на системата. Ако обаче ще има индуктивни товари (електродвигатели на хладилник, пералня, прахосмукачка...), инверторът трябва да е 4-5 пъти по-мощен и разбра се - по-скъп. А пък ако имаш капацитивени товари (ЛЕД осветление или някво импулсно захранване), трябва да си с 10-12 пъти по-мощен инвертор. Виждаш ли сега, защо схемата ти с ползване на ток от панелите и отдаването му
  • #16
    Цитат от там ( преди 3 месеца )
    236 ДимовДо коментар #233 от "КПД на фотоволтаици":ААААААА!!!!.... Защо *** изтри последният ти коментар, в който ти самият казваше, че ще си направиш и система с ФВ, ама за сега не било изгодно? Това слагаше точката на целият спор. Защо ти направиха тази услуга, преди да успея да коментирам? Кви са тия шменти капели тука?09:30 11.11.2018
  • #15
    До 14 ( преди 3 месеца )
    Нека се цитира! Да се види колко са били грешни и изводите му за бъдещето тогава. Както се вижда, проблемът е именно с производството на малките градски електромобили. В същото време въпреки клетвите му, най-продавания модел автомобил в света за 2023 година е електрически. От онези които не стават според него, но светът не мисли така. Пак прочетох последните му мнения в онази статия и пак се смях. Няма как да е толкова далеч от истината! С електромобилите ще стане като с фотоволтаиците
fallback
Последни