fallback

Колко струва замяната на батерия на EV?

Цените зависят от модела и държавата, в която се продават, като варират в доста широк диапазон

Ако електрическите автомобили са по-скъпи от еквивалентен бензинов или хибриден модел, това до голяма степен се дължи на цената на батериите, чиито клетки използват редки материали. В зависимост от марките тя варира между 17% и 30% от производствените разходи.     ​

Тази висока цена става още по-солена, когато по някаква причина батерията трябва да бъде сменена. Изчисления показват суми от 4000 до 33 000 евро, като зависят от това дали се налага смяна на модул, или на цялата батерия. Разбира се, също от марката. Батериите са сърцето на EV. Те правят мощносттта използваема в по-голяма или по-малка степен, от тях зависи автономността. Елементарно! По-голяма батерия, повече километри.

Цената на една батерия зависи преди всичко от нейния химичен състав и вложените в нея материали - освен от производителя. Така например LFP (литиево-железен фосфат) е по-евтина от NMC (никел-манган-кобалтова) литиево-йонна батерия. На ниво пакет, т.е. пълна батерия, първата струва около $130 на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC, с по-висока енергийна плътност, струва около $150 в Европа и около $140 в Съединените щати за същия показател, показват изчисления на Bloomberg.

 

Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performnce, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. За кола на стойност почти 60 000 евро, не е зле. В случай на 87 kWh батерия на Renault Scenic Gran Autonomía, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. Отиваме при Ford F1-50 Lighting с батерия от 131 kWh - цената ще нарасне до $18 340.

Но тези суми се умножават по две или дори по три, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Впечатляващата батерия от 87 kWh на ScenicE-Tech във версията Long Range струва колосалните 25 000 евро във Франция . Батерията от 60 kWh, с която са оборудвани версиите за SUV, излиза 3000 евро по-малко. Но все още е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech, който използва абсолютно същата. Що се отнася до очакваното Renault 5 electric и неговата 52 kWh батерия - тя струва 14 400 евро.     

Въпреки че това са цени за френския пазар, те не се различават много от тези в другия страни от ЕС. И това е без да броим труда и други части, които могат да бъдат задължителни за смяна в този процес. Френската марка не е единствената с толкова високи цени. Смяната на батерията на Hyundai Ioniq 5 с батерия от малко над 80 kWh може да струва повече от 33 000 евро. Това е цената, която клиент е цитирал в Канада -  страна с ДДС от само 5%, между другото.

Някои потребители на BMW са забелязали оферти за смяна на батерията на  i3 извън гаранцията  за 17 000 евро. В САЩ батерия за Ford F-150 Lightning Long Range би струвала около 4400 долара за батериен модул и почти 36 000 (32 000 евро) за цялата батерия.

 

Това не е проблем през първите години от живота на автомобила, тъй има гаранция и то доста обширна. Повечето производители предлагат осем години и 160 000 км за батериите си. Но бъдете внимателни! Гаранцията се прилага обикновено при едно условие - когато полезният капацитет падне под 70% през този период. При батерия от 100 kWh оставането на 70 kWh все още може да е приемливо. Но при кола с батерия от 50 kWh, която гарантира малко над 300 км автономия, това означава да останете само на 35 kWh. И в този случай пробегът ще стане неприемлив.

Страхът от възможна смяна на батерията може да се появи при по-стари употребявани електрически автомобили: с 15 или повече години зад гърба си. Въпреки това полезният живот на батерията на електрически автомобил е по-дълъг, отколкото си мислите. При оптимални условия трябва да издържи между 15 и 20 години в зависимост от производителя.

Скорошно проучване върху 15 000 електрически автомобила в движение между 2011 г. и 2023 г., потвърждава това. Смяната на батерията при тях е рядко събитие. Всъщност само 1,5% са прибягнали до тази услуга. По-голямата част от сменените батерии са на по-стари модели, пуснати преди 2015 г. Сред най-засегнатите са Tesla Model S и Nissan Leaf.    Съществува несигурност при моделите на пазара втора употреба, въпреки че можете да узнаете колко живот има в батерията, преди да закупите употребявана електрическа кола. Също така и колко полезен живот остава на EV.    

fallback
  • #17
    До 16 ( преди 3 месеца )
    Засега проблем са единствено 46 80 батериите и то не е заради самите батерии, а защото са ги заляли с нещо като силикон и са неразглобяеми. Всичко останало официално може и да не се ремонтира в официалните сервизи, но не знам дали знаеш, че по износ на автомобили, които никой не иска да ремонтира, България е на второ място след Украйна и тук всичко се ремонтира. Защо ти трябва да ползваш неоригинални части, ако така или иначе имаш оригинални втора ръка от други батерии?
  • #16
    Друг Гост ( преди 3 месеца )
    До 15 - в интерес на истината аз смятам, че автопроизводителите няма да позволят лесен ремонт на батериите - нямат сметка, а и никой не иска да караш един и същ автомобил вечно. Ще се получи както при другите устройства с батерии, като ГСМ, лаптопи и фотоапарати - батериите ще са уникални и няма да се ремонтират. Според мен. няма да позвоят и "неоригинални" заместители
  • #15
    До 14 ( преди 3 месеца )
    Не им разбивай илюзиите. Те все още живеят в мита, че батерия с някой от основните повреди, които са причина за над 95% от причините за ремонт на батерията - лош контакт, проблемно реле или протекло уплътнение на охладителната система на батерията, които се отстраняват с материали за десетки или максимум стотици долари, ще трябва да се изхвърли и собственика да плати хиляди евро за депониране, а после някой да дойде да им я зарови в двора докато спят и да им отрови подпочвените води.
  • #14
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Старите батерии в зависимост от състоянието си могат да струват няколко хиляди евро, а това се приспада от цената на новата.
  • #13
    До друг гост ( преди 3 месеца )
    Не виждаш ли че с тяхното плоско мислене очакват и цените на ДВГ да се върнат на предишните нива, след като вече няма криза с чиповете и отложиха евро 7, което щеше да ги оскъпи?
  • #12
    До 10 ( преди 3 месеца )
    Е Не видя ли че вече са го писали няколко пъти днес? Онези същите които непрекъснато обясняват че ДВГ е перпето мобиле и затова електромобилите нямат шансове. Техните батерии трябва да се зареждат с истинска енергия, А за потегляне с ДВГ и движение на първа даже не е необходимо да ползваш гориво А само да пренасочиш топлинната енергия от РАДИАТОРА към коляновия вал. Същият този обяснява, че са се сринали продажбите на Тесла. Даже спореше че земята не била плоска, а кръгла. Плоско му е мисленето.
  • #11
    Друг Гост ( преди 3 месеца )
    До 6 - 1 - както пишеше в една статия наскоро, никой не иска да продава евтини автомобили с нисък марж. 2 - цената е като пастата за зъби - веднъж като излезе от тубичката много трудно се връща. 3 - спират субсидиите и нещата ще следват своя нормален ход - батериите ще се развиват еволюционно. 4 - цените на автомобилите ще спаднат благодарение на развитието на технологиите, точно толкова колкото са спандали от 1980-та до сега
  • #10
    анонимен ( преди 3 месеца )
    някой няма ли да напише кога ще се спука електрическия балон или вече се спихна
  • #9
    Реално ( преди 3 месеца )
    Тесла ползва 18650 (S и X) и 21700 (3 и У) батерии, намиращи се във всеки вейп магазин :D Не се сменя цялата, а отделни клетки или модули при нужда. Но това е изключение, тъй като има най-добрите батерийни инженери, най-добрия BMS (battery management system) и най-доброто термоуправление в автомобилния свят.
  • #8
    До 6 ( преди 3 месеца )
    Цената на днешните 500 кг батерии няма да пада. Ако днес струва 12 000, след 10 години също ще струва толкова, но ще тежи 300 кг и ще минава 1500 км с едно 10 мин. зареждане. Няма да има 3 000 а 10 20 000 цикъла живот и то само ако я зареждаш бързо, иначе повече. На същата цена. Сега разбра ли? Цените на телефоните да не са паднали? Качват се. Но ако днес си купиш телефон с параметрите на модел който преди пет години е струвал 1000 лв, Ще платиш 100 лв. Така и с батериите
fallback
Последни