fallback

Колко струва замяната на батерия на EV?

Цените зависят от модела и държавата, в която се продават, като варират в доста широк диапазон

Ако електрическите автомобили са по-скъпи от еквивалентен бензинов или хибриден модел, това до голяма степен се дължи на цената на батериите, чиито клетки използват редки материали. В зависимост от марките тя варира между 17% и 30% от производствените разходи.     ​

Тази висока цена става още по-солена, когато по някаква причина батерията трябва да бъде сменена. Изчисления показват суми от 4000 до 33 000 евро, като зависят от това дали се налага смяна на модул, или на цялата батерия. Разбира се, също от марката. Батериите са сърцето на EV. Те правят мощносттта използваема в по-голяма или по-малка степен, от тях зависи автономността. Елементарно! По-голяма батерия, повече километри.

Цената на една батерия зависи преди всичко от нейния химичен състав и вложените в нея материали - освен от производителя. Така например LFP (литиево-железен фосфат) е по-евтина от NMC (никел-манган-кобалтова) литиево-йонна батерия. На ниво пакет, т.е. пълна батерия, първата струва около $130 на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC, с по-висока енергийна плътност, струва около $150 в Европа и около $140 в Съединените щати за същия показател, показват изчисления на Bloomberg.

 

Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performnce, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. За кола на стойност почти 60 000 евро, не е зле. В случай на 87 kWh батерия на Renault Scenic Gran Autonomía, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. Отиваме при Ford F1-50 Lighting с батерия от 131 kWh - цената ще нарасне до $18 340.

Но тези суми се умножават по две или дори по три, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Впечатляващата батерия от 87 kWh на ScenicE-Tech във версията Long Range струва колосалните 25 000 евро във Франция . Батерията от 60 kWh, с която са оборудвани версиите за SUV, излиза 3000 евро по-малко. Но все още е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech, който използва абсолютно същата. Що се отнася до очакваното Renault 5 electric и неговата 52 kWh батерия - тя струва 14 400 евро.     

Въпреки че това са цени за френския пазар, те не се различават много от тези в другия страни от ЕС. И това е без да броим труда и други части, които могат да бъдат задължителни за смяна в този процес. Френската марка не е единствената с толкова високи цени. Смяната на батерията на Hyundai Ioniq 5 с батерия от малко над 80 kWh може да струва повече от 33 000 евро. Това е цената, която клиент е цитирал в Канада -  страна с ДДС от само 5%, между другото.

Някои потребители на BMW са забелязали оферти за смяна на батерията на  i3 извън гаранцията  за 17 000 евро. В САЩ батерия за Ford F-150 Lightning Long Range би струвала около 4400 долара за батериен модул и почти 36 000 (32 000 евро) за цялата батерия.

 

Това не е проблем през първите години от живота на автомобила, тъй има гаранция и то доста обширна. Повечето производители предлагат осем години и 160 000 км за батериите си. Но бъдете внимателни! Гаранцията се прилага обикновено при едно условие - когато полезният капацитет падне под 70% през този период. При батерия от 100 kWh оставането на 70 kWh все още може да е приемливо. Но при кола с батерия от 50 kWh, която гарантира малко над 300 км автономия, това означава да останете само на 35 kWh. И в този случай пробегът ще стане неприемлив.

Страхът от възможна смяна на батерията може да се появи при по-стари употребявани електрически автомобили: с 15 или повече години зад гърба си. Въпреки това полезният живот на батерията на електрически автомобил е по-дълъг, отколкото си мислите. При оптимални условия трябва да издържи между 15 и 20 години в зависимост от производителя.

Скорошно проучване върху 15 000 електрически автомобила в движение между 2011 г. и 2023 г., потвърждава това. Смяната на батерията при тях е рядко събитие. Всъщност само 1,5% са прибягнали до тази услуга. По-голямата част от сменените батерии са на по-стари модели, пуснати преди 2015 г. Сред най-засегнатите са Tesla Model S и Nissan Leaf.    Съществува несигурност при моделите на пазара втора употреба, въпреки че можете да узнаете колко живот има в батерията, преди да закупите употребявана електрическа кола. Също така и колко полезен живот остава на EV.    

fallback
  • #27
    25 до 26 ( преди 3 месеца )
    Ами тогава да му пикам да зеленото електрическо бъдеще, щом адекватен семеен автомобил ще започва от едни 70к лв и то ако е Китайски, иначе 80+. На кратко целта на упражнението е да свалят хората от колите. С всичките задължителни асистенти и черни кутии, виждам как в момента в който автопилотите станат читави ще станат и задължителни. А скоро след това пeд-aлитe и волана ще изчезнат.
  • #26
    До 25 ( преди 3 месеца )
    Ето го този пак не разбрал, че говорим за спадане на цените на батериите, увеличаване на броя на циклите и бързо дареждане за 10 минути. Толкова не разбра че със спада на цените на батериите и покачване на цените на останалата част от автомобила която е същата като на автомобилите с ДВГ, цените на електромобилите ще спрат да растат за разлика от цените на ДВГ. Колко пъти трябва да ви се обяснява че електромобилите ще станат предпочитани когато в цените се ИЗРАВНЯТ. Не когато ПАДНАТ.
  • #25
    анонимен ( преди 3 месеца )
    130 до 150 долара на кВч производствена цена. Т. е. батерия за масов автомобил с 65кВч би струва около 9000 долара. Значи дори цените на батериите да паднат с 50% - 4500 долара, реално вероятно няма да го усетим. Просто електричките ще станат рентабилни за производителите. Та да питам електриците как щяха да се сринат цените на електричките?
  • #24
    Абе пръцко ( преди 3 месеца )
    Поне имаш ли идея какво значи това балансиране и защо смяташ, че е невъзможно?
  • #23
    Хвалипръц ( преди 3 месеца )
    Положението е следното: скапе ли се батерията извън гаранцията, електроталигата отива за рециклиране. Балансиране на стари клетки е приказка за наивници.
  • #22
    До 21 ( преди 3 месеца )
    Всъщност точно това "калибриране" е тънкия момент с който не им се занимава на официалните сервизи, защото не е сложно но е пипкаво и отнема време. Дори само балансирането на клетките може да е причина за отказа на работа на батерията, без да има абсолютно никакви други. Освен това чипове могат да сложат след клетките. Не е като да не са го правили с лаптопите. Сменяш чипът и уж бракуваната батерия която за нищо не става, започва да работи без проблем.
  • #21
    Друг Гост ( преди 3 месеца )
    До 17, 18 - човек, HP сложиха чип за да не можеш да слагаш чуждо мастило, а ти за батериите говориш. Просто ще стане след време, за да печелят, както сега някои сервизи ти предлагат услугата да ти "калибрират" батерията на UPS след смяна. Почти съм убеден, че ще стане - "за да можем да предложим по-добро изживяване на нашите клиенти". Просто бизнес.
  • #20
    До 19 ( преди 3 месеца )
    Само внимавай къде паркираш, че наскоро един дизелов автомобил подпали паркинга на летището и изгоряха 1500 автомобила покрай него.
  • #19
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Абе по добре да си наливам нафта и да си карам спокойно. Не ми трябва котка в чувал. Тая батерия не знаеш кога ще гръмне и може да изгориш като факла.
  • #18
    До 16 ( преди 3 месеца )
    Да не говорим че дори под 70% от първоначалния капацитет, клетките на батериите на електромобилите имат достатъчен капацитет за съхранение на възобновяема енергия. Толкова голям че не е нужно да ползваш всички модули и от една батерия за електромобил могат да бъдат отделени няколко батерии за домашно съхранение на енергия, включително за зареждане на новия електромобил. Това са потенциални възможности които със сигурност ще бъдат оползотворени преди рециклиране на клетките.
fallback
Последни