fallback

Колко струва замяната на батерия на EV?

Цените зависят от модела и държавата, в която се продават, като варират в доста широк диапазон

Ако електрическите автомобили са по-скъпи от еквивалентен бензинов или хибриден модел, това до голяма степен се дължи на цената на батериите, чиито клетки използват редки материали. В зависимост от марките тя варира между 17% и 30% от производствените разходи.     ​

Тази висока цена става още по-солена, когато по някаква причина батерията трябва да бъде сменена. Изчисления показват суми от 4000 до 33 000 евро, като зависят от това дали се налага смяна на модул, или на цялата батерия. Разбира се, също от марката. Батериите са сърцето на EV. Те правят мощносттта използваема в по-голяма или по-малка степен, от тях зависи автономността. Елементарно! По-голяма батерия, повече километри.

Цената на една батерия зависи преди всичко от нейния химичен състав и вложените в нея материали - освен от производителя. Така например LFP (литиево-железен фосфат) е по-евтина от NMC (никел-манган-кобалтова) литиево-йонна батерия. На ниво пакет, т.е. пълна батерия, първата струва около $130 на kWh в Китай в края на 2023 г. NMC, с по-висока енергийна плътност, струва около $150 в Европа и около $140 в Съединените щати за същия показател, показват изчисления на Bloomberg.

 

Така батерията от 75 kWh за Tesla Model Y Performnce, произведена в Германия, ще струва повече от 11 250 евро. За кола на стойност почти 60 000 евро, не е зле. В случай на 87 kWh батерия на Renault Scenic Gran Autonomía, произведена във Франция, цената ще нарасне до над 13 000 евро. Отиваме при Ford F1-50 Lighting с батерия от 131 kWh - цената ще нарасне до $18 340.

Но тези суми се умножават по две или дори по три, когато става въпрос за смяна на батерията. Да се върнем на примера с Renault. Впечатляващата батерия от 87 kWh на ScenicE-Tech във версията Long Range струва колосалните 25 000 евро във Франция . Батерията от 60 kWh, с която са оборудвани версиите за SUV, излиза 3000 евро по-малко. Но все още е с 5000 евро повече, отколкото в Mégane E-Tech, който използва абсолютно същата. Що се отнася до очакваното Renault 5 electric и неговата 52 kWh батерия - тя струва 14 400 евро.     

Въпреки че това са цени за френския пазар, те не се различават много от тези в другия страни от ЕС. И това е без да броим труда и други части, които могат да бъдат задължителни за смяна в този процес. Френската марка не е единствената с толкова високи цени. Смяната на батерията на Hyundai Ioniq 5 с батерия от малко над 80 kWh може да струва повече от 33 000 евро. Това е цената, която клиент е цитирал в Канада -  страна с ДДС от само 5%, между другото.

Някои потребители на BMW са забелязали оферти за смяна на батерията на  i3 извън гаранцията  за 17 000 евро. В САЩ батерия за Ford F-150 Lightning Long Range би струвала около 4400 долара за батериен модул и почти 36 000 (32 000 евро) за цялата батерия.

 

Това не е проблем през първите години от живота на автомобила, тъй има гаранция и то доста обширна. Повечето производители предлагат осем години и 160 000 км за батериите си. Но бъдете внимателни! Гаранцията се прилага обикновено при едно условие - когато полезният капацитет падне под 70% през този период. При батерия от 100 kWh оставането на 70 kWh все още може да е приемливо. Но при кола с батерия от 50 kWh, която гарантира малко над 300 км автономия, това означава да останете само на 35 kWh. И в този случай пробегът ще стане неприемлив.

Страхът от възможна смяна на батерията може да се появи при по-стари употребявани електрически автомобили: с 15 или повече години зад гърба си. Въпреки това полезният живот на батерията на електрически автомобил е по-дълъг, отколкото си мислите. При оптимални условия трябва да издържи между 15 и 20 години в зависимост от производителя.

Скорошно проучване върху 15 000 електрически автомобила в движение между 2011 г. и 2023 г., потвърждава това. Смяната на батерията при тях е рядко събитие. Всъщност само 1,5% са прибягнали до тази услуга. По-голямата част от сменените батерии са на по-стари модели, пуснати преди 2015 г. Сред най-засегнатите са Tesla Model S и Nissan Leaf.    Съществува несигурност при моделите на пазара втора употреба, въпреки че можете да узнаете колко живот има в батерията, преди да закупите употребявана електрическа кола. Също така и колко полезен живот остава на EV.    

fallback
  • #37
    до #36 ( преди 2 месеца )
    На много хора им заминава двигателя на двг-то от скъсан ремък и ударени клапани.
  • #36
    анонимен ( преди 2 месеца )
    На мен акумулатора ми замина при удар с 20 км/ч. Да не окаже, че при всяко леко бутане, трябва да се сменяват батерии или клетки?
  • #35
    До Димов ( преди 2 месеца )
    Като специалист по КПД на перпето мобиле, още не си казал след като КПД на горивния цикъл в камерата на цилиндъра не е 50%, колко е на празен ход и при натоварване? Защото предишния път ми отговори "Абе не знам Колко е ама не е пред 50%" кажи колко е ефективността на изгарянето в цилиндъра за да ти сметна колко става ефективността от 0,9 литра на към механична мощност на изхода на коляновия вал А след това и ефективността до колелата при потегляне с 800 оборота. Сметни и ти да се посмеем.
  • #34
    До Димов ( преди 2 месеца )
    Крадецът вика дръжте крадеца. Не беше ли ти който обясняваше че взимаме излишната топлинна енергия от радиатора и я пращаме на коляновия вал чрез увеличаване на КПД на двигателя, при запазване както на оборотите така и на разхода на гориво? Микро турбините в мазетата бяха идеално решение когато газта се продаваше на цена 4 стотинки за киловатчас. Съхранението на енергия в батерии на което се смееш вече е факт дори в България и точно вчера започна нова процедура за 3 000MWh
  • #33
    Димов ( преди 3 месеца )
    Гениален е нашият приятел.Още не разбира какво е КПД на машина.Но се гласи да продава ток в мрежата от електромобили.Търси желаещи за микроТЕЦ в мазето.
  • #32
    Димов ( преди 3 месеца )
    На нашият приятел все евтини батерии му се присънват,с хиляди цикли на зареждане.Взира се в кристалното кълбо и си мечтае.Ти на каква дрога си.
  • #31
    анонимен ( преди 3 месеца )
    В съседната тема много хванахте онзи двигател, който след 400 хиляди километра е отишъл в кофата за ***, че е бил много качествен и издръжлив. За 400 хиляди километра маслото му е сменено 40 пъти. Плюс още допълнителни консумативи, които вероятно струват повече от 12 000 долара за нова батерия. Това е без да броим цената за новия двигател, който са сложили на автомобила. При 400 км пробег с едно зареждане, една батерия за 400 хиляди километра е изразходила само 1000 от 3000 цикъла.
  • #30
    До 27 ( преди 3 месеца )
    Дори не се усещаш, че при 130 долара за киловатчас и 3000 цикъла (повечето батерии за електромобили имат значително повече цикли живот) един цикъл вече струва 4,3 цента. Това са 8 стотинки на цикъл с който се минават 5 км. Това са ти 1,33 стотинки на километър, АКО се наложи да смениш батерията. 133 на 10 000 км, при които няма искам няма не искам, задължително сменяш масло, за повече от 133 лв но не мрънкаш като сега за батериите които може да не се наложи никога да сменяш.
  • #29
    Хвалипръц ( преди 3 месеца )
    До 24: Знам, тротинетка. Също така знам че ти не знаеш, а също и че колкото и да ти обяснявам, няма да разбереш, ха-ха.
  • #28
    До 27 ( преди 3 месеца )
    Нещата за които говориш Какво общо имат с цената на батериите? Или е важно да си плюем, да търси недостатъци и да слагаме капаците на очите за предимствата. Защо смяташ че при изравняването на цените, повечето нормални хора ще предпочитат да си купят електромобил? Дали не е защото цената на общо притежание ще е по-ниска независимо от километрите което изминават за година? При повече километри и домашно зареждане, още днес е по-евтино да караш скъп електромобил, вместо по-евтин ДВГ. ПОВЕЧЕ каране
fallback
Последни