Тарифите на ЕС за внос на електрически автомобили от Китай бяха преизчислени и намалени спрямо първоначалните. Мерките, които са в сила временно от юли, бяха потвърдени от Брюксел днес, 20 август.
Те вече достигат максимум 36,3% в сравнение с 37,6%, обявени през юни. Процентът се изчислява върху декларираната стойност и варира при различните компании. Най-ниската ставка, повече от наполовина в сравнение с първоначалната, е тази на Tesla. Компанията, въпреки че има централа извън Китай, трябваше да понесе 20,3% мита за всички модели, произведени в Шанхайската гигафабрика.
Мъск обаче поиска преизчисляване в замяна на по-нататъшно сътрудничество в разследванията. Освен това американците извадиха доказателства, че са получи твърде малко от китайското правителство. След посещението на група еврокомисари Tesla намаза намаление до 9 %.
Китайците BYD (17,0%) и Geely (19,3%) също получиха по-ниски нива благодарение на по-високата степен на сътрудничество. Конкурентите им, които не бяха толкова отзивчиви, ще получат допървително мито от 20,3%. От друга страна, SAIC и всички останали отказали помощ ще бъдат таксувани със ставки от 36,3%.
По-ниските мита далеч не бяха приветствани от Китайската търговска камара в ЕС. Организацията, представляваща китайските компании на европейския пазар, потвърди "силното си недоволство и твърдо противопоставяне на протекционисткия подход" и описа плана на Брюксел като "нечестно използване на търговски инструменти".
Пекин вече обяви намерението са пусне жалба в Световната търговска организация, за да отмени резултата от разследването, започнало на 4 октомври. Според Министерството на търговията на Китай то "компрометира глобалното сътрудничество в борбата с изменението на климата", именно защото е насочено към превозни средства с нулеви емисии.
Китай е обвиняван, че е субсидирал с държавна помощ веригата за доставки на автомобили, като е създал ситуация на нелоялна конкуренция, която изкуствено е намалила цената на електрическите автомобили, средно с около 20% под тези, произведени на Стария континент. Решение на СТО, дори и да е срещу мерките, в действителност не би могло да има никаква стойност, категорични са европейски юристи.