Германският производител за Volkswagen залага всичко на електрическите превозни средства и вече не вярва в закупуването на класически автомобил. Компанията подготви програма „Превозно средство при поискване“ (или автомобил според нуждите), която може да революционизира търговията на дребно и да помогне за решаването на голям проблем в електрическата мобилност.
Промяната предвижда всеки, които иска кола от компанията, в повечето случаи вече да не я купува с традиционния начин да го финансирате, а да плаща за използването. Като съобщава Automobilwoche, по този начин автомобилният гигант сериозно ще промени своя модел на продажби.
„Благодарение на мобилно приложение, производителят на автомобили променя своя бизнес модел: Досега клиентите са купували предимно превозни средства от Volkswagen, Skoda & Co., а в бъдеще те ще използват само тях“, обясняват запознати с програмата.
Разбира се, този принцип не е нов, тъй като и сега много компании предлагат абонаментни програми за новите си автомобили. За компания като Volkswagen обаче, която е по-вкоренена в установените структури, със сигурност това би било революция. В основата на новия модел за продажби ще бъде мобилно приложение, което очевидно ще бъде пуснато заедно с партньора Europcar, а след това ще бъде разпространено в отделните марки - включително VW, Skoda, Seat, Cupra.
„В бъдеще клиентите ще могат да използват приложението за лизинг или наемане на превозни средства, да избират абонамент или да използват споделяне на автомобили. Групата не иска сама да прави всички оферти. Що се отнася до споделянето на автомобили, групата ще работи по-тясно със стратегически партньори“, съобщава идточникът на Automobilwoche.
Споделянето на автомобили все още е доста непопулярно в Германия, но въпреки това Volkswagen и други производители на автомобили все повече разчитат на абонаментни модели. Така срещу фиксирана месечна основна сума получавате превозно средство за избран период от време. Някои доставчици добавят първоначална такса към основната сума. С абонамент не само се елиминира покупната цена на автомобила, но и много оперативни разходи - данъци, застраховки, поддръжка и обслужване, гуми и др., които се покриват от доставчика.
В допълнение към фиксираните абонаментни такси, потребителят плаща само бензин или електричество, които са част от променливите разходи. Въпреки това, месечната такса, разбира се, е значително по-висока от лизинговата или финансовата ставка.
Все още не е ясно как ще изглеждат цените на моделите на VW. Идеята е да се използват концепции, при които съответният автомобилен производител остава собственик на превозните средства, особено на електрическите автомобили. В момента обаче те се продават доста бавно в Германия и много други страни от ЕС и също имат огромен проблем - остатъчната стойност на електрическите превозни средства е много по-ниска от тази на колите с двигатели с вътрешно горене.
Ако обаче клиентът вече не купува или взема на лизинг електрическото превозно средство сам, а плаща само за използването му, загубата на стойност може да няма значение, поне на пръв поглед. Това вероятно ще увеличи желанието на някои клиенти да изберат електрически автомобил вместо изпитан бензинов или дизелов двигател.
В този случай VW остава изложен на риск заради остатъчната стойност, но има други предимства. Според Automobilwoche дъщерното дружество на VW - Financial Services, печели „600 до 700 евро плюс застраховка“ от всеки договор за лизинг и автомобилите ще бъдат обвързани с VW или партньорски сервизи в дългосрочен план. Такава сервизна връзка може лесно да бъде посочена в договора за ползване. Това трябва да зарадва търговците на VW, чийто бизнес вече е все по-ограничен от спецификациите на производителя.
Друго предимство, ако клиентите не купуват автомобила, а го вземат на лизинг или под наем, е фактът, че VW има достъп до данните на автомобила след изтичане на договора за лизинг или наем. По този начин новите оферти могат да бъдат по-добре съобразени с клиента и да се получат данни за по-нататъшно използване на автомобила.
Що се отнася до електрическите превозни средства, има още един важен аспект - ако производителят остане във владение на превозното средство, той може също така да контролира рециклирането му след изтичане на живота му. В случай на батерийни клетки това означава рециклиране на суровини, което определено си заслужава. Според информация от индустрията акумулатор на превозно средство, който вече не може да се използва като тягова батерия, все още осигурява суровини на стойност около 2000 до 3000 евро.