От Дизелгейт насам, регулаторите по света се опитват, поне на думи, да принудят автомобилните производители да декларират по-реалистичен среден разход за продуктите си. Но и приетият нов стандарт за тестване WLTP оставя доста вратички, твърдят от Австралийската автомобилна асоциация (AAA). С помощта на правителствена субсидия от 14 млн. долара, ААА проведе свои собствени тестове за разхода и емисиите в реалния живот. След 4 години изпитания организацията твърди, че много модели все още надхвърлят обявените числа за среден разход, и особено за токсични емисии. Все пак разликите между обявеното и реално постижимото са далеч по-малки, отколкото преди десетилетие.
Тестовете на ААА максимално покриват стандартите на ЕС - и намаляват до минимум субективни фактори като стила на шофиране. Снимка AAA Australia
Естествено, много шофьори са констатирали драстично по-висок разход от обещания в резултат на собствения си стил на шофиране - по-агресивен, с повече резки ускорения и спирания, и по-малко предвиждане на пътната ситуация. Но при ААА става дума за тестове, повтарящи идеално европейското законодателство в тази област. „Ако хората разчитат на лабораторните тестове, може да се окажат с кола, която струва повече за експлоатация или е по-мръсна, отколкото са очаквали“, коментира Майкъл Брадли от ААА. Тестовата процедура „гарантира повторяемост на разхода на гориво и резултатите от CO2 и минимизира влиянието на човешки фактори като стил на шофиране и променящи се потоци на трафик“.
Резултатите се предоставят на правителствени агенции, които се борят с т. нар. greenwashing - тенденция производители да лъжат за екологичния ефект на продуктите си.
Кой с колко се разминава с официалния разход (ГАЛЕРИЯ):
Hyundai Tucson - -1%
Audi Q5 - 0%
Volkswagen T-Roc - +1%
Subaru Crosstreck - +2%
Toyota RAV4 Hybrid - +2%
Mercedes GLS - +3%
Toyota Corolla - +3%
Mazda 3 - +3%
Kia Sportage - +5%
MINI Cooper - +6%
Mercedes C-Class -+7%
Ford Puma - +8%
Volvo XC40 - +9%
Toyota Yaris Cross - 12%
Toyota RAV4 (бензин) - +13%
Skoda Kamiq - +14%
Mazda CX-5 - +15%
BMW X3 (от 2022) - +20%