България и до днес си остава един от най-силните пазари за автомобили с 4х4 задвижване - не като абсолютен брой, разбира се, но като дял от общите продажби. Това предпочитание е напълно разбираемо за хора, които живеят в планински местности, за риболовци и ловци и за онези, чиято работа често ги отвежда встрани от асфалтовите пътища. Но има ли логика да си вземете 4х4, ако живеете в града и три пъти в годината ходите да карате ски? Да, при равни други условия е по-добре човек да има спокойствието на пълното предаване. Само че условията далеч не са равни: експлоатацията на 4х4 автомобил носи повече разходи и повече риск от повреди. Това става особено ясно, ако разгледаме вариантите с предно и пълно предаване на един и същи модел кросоувър - каквито има много на пазара. Ето потенциалните минуси, обобщени в 8 точки.
7 причини да избягвате коли с 4х4 (ГАЛЕРИЯ):
Повечето кросоувъри имат двигатели с различни нива на мощност, които могат да се комбинират със задвижване на на всички колела или да предават въртящ момент само на предните колела. Има и модели, при които най-слабият двигател в гамата работи изключително в тандем с предно задвижване, а най-мощният - само със задвижване на всички колела.
При равни условия двигателят в автомобил с предно задвижване ще издържи по-дълго. Няма да му се налага да носи излишни килограми и да върти допълнителни валове и зъбни колела в скоростните кутии при всяко ускорение. Някои може да възразят, че винаги можете да преминете към режим 2WD - но не мислете, че и тогава няма да има нищо допълнително, което да се върти под дъното. Всички валове и зъбни колела продължават да се въртят, но вече не се задвижват от двигателя, а от въртенето на задните колела. И цялото това допълнително триене увеличава натоварването на двигателя.