България и до днес си остава един от най-силните пазари за автомобили с 4х4 задвижване - не като абсолютен брой, разбира се, но като дял от общите продажби. Това предпочитание е напълно разбираемо за хора, които живеят в планински местности, за риболовци и ловци и за онези, чиято работа често ги отвежда встрани от асфалтовите пътища. Но има ли логика да си вземете 4х4, ако живеете в града и три пъти в годината ходите да карате ски? Да, при равни други условия е по-добре човек да има спокойствието на пълното предаване. Само че условията далеч не са равни: експлоатацията на 4х4 автомобил носи повече разходи и повече риск от повреди. Това става особено ясно, ако разгледаме вариантите с предно и пълно предаване на един и същи модел кросоувър - каквито има много на пазара. Ето потенциалните минуси, обобщени в 8 точки.
7 причини да избягвате коли с 4х4 (ГАЛЕРИЯ):
Няма значение каква трансмисия е инсталирана на кросоувъра (ръчна, автоматична, CVT, робот), всички те ще имат трудности при прехвърлянето на въртящия момент на двигателя към четирите колела. Това включва увеличени натоварвания от допълнителни въртящи се елементи. И също множество елементи, които може да изискват ремонт още преди 100,000 км пробег - редуктор, кардан, вискомуфа и т.н.. При кола с предно предаване няма подобен проблем, просто защото няма такива елементи.
На снимката виждате как се разпада кръстатото каре на кардана на Nissan X-Trail с пълно предаване.