Не само 2035 г. застрашава бъдещето на автомобилите с вътрешно горене. В момента в процедура, която в момента тече в Съда на Европейските общности, Европейската комисия променя правното си становище относно съответствието с автомобилните емисии за по-старите модели, като настоява, че ограниченията трябва да се спазват във всяка ситуация на шофиране, дори когато автомобилът е напълно натоварен. Преди това се прилагаше само при стандартизирани и сравними условия на изпитване.
Ако бъде приета промяната, това може да означава край на всички одобрени за Евро 5 дизелови автомобили и дори за някои Евро 6. В случая става въпрос за милиони преводни средства в цяла Европа, като само в Германия техният брой е 8,2 млн.
Въпросът беше повдигнат от германския министър на транспорта Фолкер Висинг в отворено писмо, изпратено до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Висинг призова за „край на политиката на Брюксел срещу автомобилите. Хората се нуждаят от колите си и не искат да им бъдат отнети. Европейската комисия трябва да действа бързо".
Основата на готвената промяна са процедурите за измерване на емисиите на отработени газове. По-конкретно, до 2017 г. цикълът на одобрение на NEDC измерва в одобрени лаборатории дали емисиите на замърсители отговарят на граничните стойности. Система, която след това отстъпи място на RDE, по-близо до реалните стойности на шофиране, с тестове по обществени пътища.
Факт е, че старите дизели Евро 5 и Евро 6 са валидирани по цикъла NEDC. Според Висинг, ако процедурата на Европейската комисия е успешна, тя ще има обратно действие, тоест резултатът ще означава сбогом на милиони и милиони автомобили. В писмото си министърът настоява Фон дер Лайен бързо да измени разпоредбите, които тя смята за „съмнителни", като изясни преди решението на Европейския съд (ECJ), очаквано през ноември. Целта е „да се избегнат сериозни последствия за милиони засегнати граждани и за европейската икономика“.
Според министъра последиците от решението „не само ще засегнат автомобилната индустрия, но преди всичко гражданите, които са закупили и използват такива превозни средства, разчитайки на съществуващите разпоредби. Всички хомологации Euro 5 ще бъдат поставени под въпрос."
"Европейската комисия и нейният председател изглеждат решени да проведат истинска кампания срещу автомобила и индивидуалната мобилност", продължи германският министър.
Все пак трябва да се подчертае, че ADAC (Германският автомобилен клуб) определи изявленията на Wissing като „неподходящи“, като посочи, че „според нашите адвокати промените в процедурата за измерване за одобрение на превозно средство на по-късна дата не могат да бъдат се прилага със задна дата“. Следователно няма опасност за собствениците на автомобили Евро 5.
Затова трябва да се изчака Европейската комисия да даде пояснени, като отговори на писмото на германския министър или публикува прес-съобщение, за да премахне всякакви съмнения относно възможността за извеждане от експлоатация на дизелови автомобили Евро 5.