Днес спокойно може да се, че евтини нови коли не съществуват. Намирането на автомобили с цена под 15 000 евро е като търсене на игла в купа сено, тъй като разходите за суровини, както и тези за части, са се увеличили. Разходите за труд също са скочили и това се отразява на крайната цена на продукта.
Разбира се, ако искате китайски електрически автомобил, вече ще трябва да платите повече поради наказателните тарифи, наложени от Европейския съюз. Но ако мислите да си купувате нова кола през следващите месеци, трябва да побързате, защото и европейските модели ще поскъпнат. И това се отнася за всички марки, в това число и „кралицата на евтините автомобили" - Dacia. А причина е регламентът CAFE (Clean Air For Europe, чист въздух за Европа), насърчаван от Европейския съюз.
В действителност тази наредба не е нова, тя се прилага повече от две десетилетия, но в последната си редакция границите на средните емисии на автомобилите бяха допълнително ограничени. И ако в момента ограничението е 118 гр/км, то след няколко месеца то ще падне до 94 гр/км. Тази стойност е фиксирана за всички марки, с изключение на производители на най-луксозни и ексклузивни превозни средства.
Който не успее да се справи с тези стойности, е изправен през огромни глоби - 95 евро за всеки грам отгоре на продаден автомобил през годината. Сумата е стряскаща и това принуждава марките да поставят хибридна технология във всички свои модели, дори и в най-малките, което беше немислимо до преди няколко години. Без това обаче няма как да бъдат покрити новите изисквания.
Всъщност Асоциацията на европейските производители (ACEA) вече е наясно, че един от нейните членове ще получи сериозна глоба, тъй като стойността на средните емисии на CO2 в ЕС през изминалата 2023 г. на неговите автомобили е надхвърлила позволените стойности и то сериозни. Производителите знаят всичко това и са принудени да вземат мерки, тоест да премахнат някои модели от гамата си и да поставят технологии като PHEV на автомобилите си. Това обаче прави малките автомобили непродаваеми, тъй като ще увеличи цената им.
Според някои източници новото поскъпване ще достигне до 20%, което означава, че много скоро Hyundai i10, например, ще струва колко i20 сега. И дните на градските автомобили ще бъдат преброени, като същото се отнася и за традиционните спортни коли с ДВГ. За да се добие по-ясна представа за мащаба на това решение се дава следния пример - за всяка продадена Toyota GR Yaris, японската марка ще трябва да продаде два plug-in хибрида, за да компенсира допълнителните емисии.