Намалете емисиите, така че въздухът в градовете да става за дишане. Дотук добре. Проблемът е, че за целта се прилагат мерки като зони с ниски емисии (ZBE), които облагодетелстват богатите и са недостъпни за бедните.
Мнозина жители на големите европейски градове, въвели ограничения, не могат да купят автомобили с етикет ZERO (НУЛА). Така нямат шанс да шофират в зоните с ниски емисии. Поради липсата на пари, а както ще се убедите – не е толкова сигурно, че замърсяват повече.
Пример. Новият Bentley Continental GT Speed е plug-in хибрид: за първи път този автомобил използва PHEV технология. Под капака крие брутален 4,0-литров, 600 к.с. V8 двигател с електрически мотор, който произвежда не по-малко от 782 к.с. Този луксозен гранд турър, който в предишната си версия е с бензин, струва над 400 000 евро и е с етикет ZERO.
Постига тази класификация благодарение на факта, че има електрически пробег от над 40 км. А това означава, че може да обикаля без никакви ограничения, например, през Madrid Central (сега ZBE Distrito Centro), една от най-рестриктивните зони за ниски емисии в Испания. Тя разрешава само коли със ZERO и ECO стикери.
Там обаче няма как да влезе скромна Dacia Sandero с малък трицилиндров двигател с 90 к.с. Тя има етикет C. Звяр с 800 к.с. може да го направи, а базово автомобилче, което струва под 15 000 евро - не. Дали е правилно?
За начало, PHEV автомобил е повече от два пъти по-скъп от бензиновия. Ок, може би малко краен пример, но plug-in хибридите тръгват от 30 000 евро, а обикновено са около 40 000 или дори 50 000. Ако не и повече. При чисто електрическит коли, другите с етикет ZERO, е още по-фрапиращо: много малко от тях са под 40 000 евро.
Вярно е, че има и ще има по-достъпен PHEV: китайски автомобил MG HS може да бъде купен от мадридчани за 32 500 евро без субсидии. Но не е евтин, ако го сравним с най-достъпните коли на пазара. Оставете румънската евтиния. Пак там Opel Astra с бензинов двигател започва от 23 500 евро. Или с 13 000 евро по-малко.
Освен това PHEV изисква зареждане у дома или поне се препоръчва такова, за да се възползвате наистина от електрическата автономност в града. И точно най-скромните семейства паркират на улицата, като причината е валидна за цяла Европа - нямат гаражи.
Но не замърсява ли малкият бензин по-малко от огромния V8, дори последния да е PHEV? На книга - не. По отношение на потреблението и емисиите тези PHEV са по-екологични от гореспоменатите много по-евтини бензинови модели.
Продължавайки с примера на Bentley Continental GT Speed, той отделя 29 гр/км CO₂, а комбинираният му разход е 1,3 л/100 км - и двата в текущия цикъл WLTP. Докато Dacia Sandero с 90 к.с. има показатели 118 гр/км CO₂ и 5,2 л/100 км . Същото се случва и с Kia Picanto с 63 к.с.: 115 гр/км CO₂ и комбиниран разход от 5,1 л/100 км.
Ключът към plug-in хибрида е, че той има достатъчно голяма батерия, за да може да циркулира в електрически режим. И всеки PHEV, който надвишава повече от 40 км електрически пробег, получава етикета ZERO. Continental GT Speed обещава да направи 81 км, а като цяло гамата PHEV на пазара надхвърля този диапазон.
От хомологацията до реалната употреба обаче има цяла бездна. PHEV са критикувани, защото реалното им потребление и следователно емисиите се различават от това, което е одобрено в новия стандарт WLTP. Не толкова защото цикълът не е реалистичен (сравнява се със стария NEDC), а защото данните за PHEV са по-сложни за предаване . Plug-in хибридът зависи от батерията и тя не винаги е напълно заредена: така че тестовете се повтарят няколко пъти, като се взема средна стойност.
Това води до потребление, което може би е твърде оптимистично, дори и да е реално. В ежедневието е възможно колата дори да не се доближава до такава консумация. Това беше демонстрирано от скорошно европейско проучване, което откри, че PHEV автомобилите отделят три пъти повече вредни емисии от записаното.
WLTP е допълнен от 2021 г. с пътни тестове, а автомобилите, продадени от тази дата,, са оборудвани с OBFCM (бордов мониторинг на разхода на гориво). Вземайки данните от този „доносник“, докладът на Европейската комисия показа потребление, много по-високо от одобреното в WLTP в случая за PHEV. При деклариран разход от средно 1,69 l/100 km, реално бяха измерени 5.94л/100км. 252% разлика! Този анализ заключава, че в действителност не марките лъжат, а просто шофьрите на въпросните коли не използват достатъчно електрическия режим, като си карат на бензин.
Иначе казано, зоните с ниски емисии се оказват еко рекет срещу по-бедните шофьори. Те отчитат стандарти на хартия, а не реални данни за замърсяване. Да, колите с ECO стикер не са толкова скъпи като PHEV, но не са и евтини като бензиновите.
Всичко това трябва да бъде променено и вече е на масата за обсъждане. Предвижда се въвеждането на D стикер, който да включва технологии, използващи под някаква форма ДВГ. Но кога ще стане, не е ясно. А и да се случи, вече закупените коли с етикет ZERO ще се ползват от старите привилегии. Като например Audi RS6 с неговия V8 мотор с 600 коня, която е ECO заради мекия хибрид.