През последните години голям производители на нови автомобили се появиха (и продължават да се раждат) в Китай с невиждана досега скорост. В момента в страната има 140 различни марки, като 50 от тях се предлагат в Европа, а 14 - в САЩ и Япония, показва проучване на JATO Dynamics, цитиран от Motor1.
Бързата поява на множество нови участници в Китай означава, че пазарът е все по-наситен и конкуренцията е жестока. Първото предизвикателство, което тези марки трябва да преодолеят, е националното оцеляване, последвано от експанзия в света.
Между 2020 г. и 2023 г. продажбите на автомобили от китайски марки извън вътрешния пазар са се увеличили пет пъти. Въпреки това, докато конкуренцията е полезна за стимулиране на развитието на пазара, но тя ще доведе и до изчезването на марки.
Впрочем, това вече се случи, като обещаващи производители на електромобили (като Zotye, Qoros и Borgward) вече не съществуват. Други компании (като Aiways, Hiphi и Weltmeister) се борят за оцеляване. За да привлече нови клиенти, всеки от тях създава новости и се фокусира върху технологични иновации като свързаност, софтуер за подпомагане на водача и развлечения в автомобила.
Междувременно невъзможността да се конкурират с новите китайски производители по отношение на производствения капацитет и достъпността подтикна политиците в Европа и САЩ да въведат по-строги мерки за защита на местните производители, изразяващи се в увеличение на митата. Ефектът от тях ще се види през следващите месеци, но нека първо видим кои са основните китайски производители и как те се опитват да завземат световните пазари.
Основните китайски автомобилни производители (ГАЛЕРИЯ):
Guangzhou Automobile Group (GAC Group) е основана през 2008 г. и бързо се превръща в един от петте най-големи световни производители на BEV. През 2023 г. компанията е продала 2,51 милиона единици, от които 892 000 идват от нейните собствени марки - AION, Hyper и GAC (Trumpchi - на снимката). От тях 486 000 единици са чисто електрически автомобили, което означава, че GAC Group държи един от най-големите пазарни дялове за BEV. Останалите 1,61 милиона единици, продадени през 2023 г., идват от съвместно предприятие между GAC Group, Toyota и Honda.