Всяка трета нова кола, продадени в света през 2030 г., ще бъде произведена от китайска автомобилна компания. Това е шокиращата нова прогноза на експерти от индустрията, които са изучавали кривата на растеж на Китай.
Китайските автомобили вече представляват значителни 21% от пазара, но анализаторите очакват индустрията в страната да се разрасне бързо. Част от растежа ще дойде в Китай за сметка на западните марки, като се очаква местните производители да увеличат дяла си от 59 на 72%.
Още по-тревожно за същите тези западни марки е, че повечето от допълнителните продажби ще дойдат отвъд границите на Китай. Агенция AlixPartners смята, че продажбите на китайски автомобилни производители, направени извън страната, ще се увеличат от 3 милиона през 2024 г. до 9 милиона в края на десетилетието.
Според експертите, новите 100-процентови мита, въведени от администрацията на президента Джо Байдън, ще ограничат способностите на Китай да навлезе в Северна Америка, а Япония също ще се окаже трудна за превземане. В същото време обаче китайските производители до 2030 г. ще удвоят своя дял на европейския пазар до 12%. Едновременно с това дялът им в Русия ще нарасне от сегашните 33 на 69%. Продажбите в Близкия изток и Африка се очаква да нараснат от 8 на 39%, а доставките в Централна и Южна Америка може да се увеличат от 7 на 28%, съобщава CNBC.
Пазарен дял на Китай:
Глобален - сега 21%, прогноза за 2030 г. - 33%
Китай - сега 59%, прогноза за 2030 г.- 72%
Русия - сега 33%, прогноза за 2030 г. - 69%
Европа - сега 6%, прогноза за 2030 г. - 12%
Северна Америка - сега 1%, прогноза за 2030 г. - 3%
Централна и Южна Америка - сега 7%, прогноза за 2030 г. - 28%
Близък изток и Африка - сега 8%, прогноза за 2030 г. - 39%
Япония - сега 0%, прогноза за 2030 г. - 1%
Южна и Югоизточна Азия - сега 3%, прогноза за 2030 г. - 31%
По-високите маржове, на които се радват китайските автомобилни производители, и техните агресивни ценови стратегии са добре известни, но анализаторите откриват и други важни предимства. Те включват време за разработка, което е наполовина по-малко от тези на западните производители на автомобили и способността на Китай да обновява по-често моделите си в резултат на това.
„Китайските марки придават по-висока стойност на функциите, които клиентите действително могат да изпитат, като дизайн и технологии в кабината; те са безмилостно съсредоточени върху поддържането на своето предимство в цените, дори когато изграждат фабрики в чужбина; и те са изградили значителна преднина в нововъзникващите технологии – включително производството на батерии“, казва Андрю Бергбаум от AlixPartners.