Европейската народна партия (ЕНП) - най-голямата законодателна група в Европейския парламент, иска да преосмисли спирането на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г. Това беше обявено още преди изборите, а сега вече се подготвят и конкретни действия, съобщават медиите в Италия.
Първият трус, предвещаващ евентуална нова промяна, се случи преди година, когато Франс Тимерманс - един от алхитектите Зелената сделка, напусна Европейската комисия. Сега, след като ЕНП спечели най-големия дял от всички законодателни групи на изборите за Европейски парламент миналия месец (188 места от общо 720 депутати), нейното влияние в Асамблеята на ЕС е силно, а един от основните приоритети е „да се преразгледат правилата за намаляване на CO2 за нови автомобили и микробуси, за да се даде възможност за използване на алтернативни горива с нулеви емисии след 2035 г."
Самата забрана за продажба на нови автомобили с ДВГ след 2035 г. беше одобрена през миналата година. Европейската комисия обаче, подтикната от Германия, обеща да създаде законов път за продажба на нови автомобили, задвижвани единствено от „електронни горива“ (e-fuels). Това ще позволи на производителите да продължат да продават автомобили с двигатели с вътрешно горене, но от ново поколение, които ще работят със сертифицирани CO2 неутрални горива.
В проектодокумента не се уточнява как точно ще се ревизира политиката. Урсула фон дер Лайен, която принадлежи към групата на ЕНП, търси одобрението на мнозинството от депутатите в ЕС за втори мандат като председател на Европейската комисия и се нуждае от подкрепата на групата на ЕНП, за да осигури мнозинство.
Убеждаването на групи като социалистите и демократите, които се противопоставят на отслабването на европейските политики за борба с изменението на климата, няма да е лесно и много зависи от политическите баланси, които се установяват през последните седмици.