Не всичко е загубено за комбитата. Последните данни за глобалните продажби през 2023 г. показват, че търсенето им се е увеличило, въпреки продължаващото нарастване на обемите на SUV и липсата на потребителски интерес в Китай и САЩ. Вървим ли към нова тенденция за тези автомобили? Какво стои зад такъв растеж? Отговори на тези въпроси дава Фелипе Муньос от JATO Dyanmics в анализа си за Motor1.
Глобалните продажби на комбита са се увеличили с 12% между 2022 г. и 2023 г. - от 1,42 на 1,59 милиона единици. Този резултат със сигурност е положителен, особено в сравнение с представянето на седаните, които са се увеличили само с 1%. Резултатът е още по-забележителен, като се има предвид, че този тип автомобили се продават предимно в Европа.
Наистина, 69% от продажбите на семейни автомобили миналата година са били в Европа, където обемът се е увеличил с 15%. Все още смятани за полезни, комбитата играят важна роля в страни като Чехия, където имат най-висок пазарен дял в продажбите на автомобили - почти 20%. Следват Германия, Унгария, Швеция, Словакия, Финландия, Австрия, Полша, Сърбия и Естония.
Другата страна на медала
От друга страна, комбитата са донякъде обречени. Въпреки че продажбите са се увеличили в сравнение с 2022 г., общият обем е намалял с 2% в сравнение с 2021 г. и с 13% в сравнение с 2020 г., когато световните пазари бяха ударени от пандемията. Възстановяването през миналата година се дължи главно на по-високите от очакваното продажби на комбита на Volkswagen Group в Европа, силните продажби на Renault Group, подкрепени от Dacia Jogger, и в по-малка степен силната позиция на Subaru Outback в САЩ и пристигането на китайски автомобили като NIO ET5 T.
Статистиката обаче показва, че търсенето е концентрирано основно в един регион, докато в други е много ниско и затова вероятно ще видим много марки да премахнат комбитата от гамата си. Китай - най-големият автомобилен пазар в света, не иска комбита - с едва 95 600 продадени бройки през 2023 г. (0,4% от общия брой), той е изпреварен от Япония, САЩ и Германия. Опитите като този на съвместното предприятие SAIC-GM-Wuling с неговата марка Baojun и модела RC-5 W, по-късно наречен Valli, се провалиха. Миналата година бяха налични само 14 модела, водени от електрическия Buick Velite 6, следван от новия NIO.
В САЩ ситуацията не е по-добра. Въпреки че това е най-големият пазар за Subaru Outback (най-продаваното комби в света), другите налични модели едва привличат купувачи. Повече от 93% от продажбите на комбита в САЩ са на модела Subaru, който също се позиционира като кросоувър.
Топ 10 на пазарите през 2023 година:
Германия - 416 520 (+14%)
САЩ - 173 530 (+10%)
Япония - 107 052 (-3%)
Китай - 95 555 (+6%)
Франция - 86 278 (+22%)
Великобритания - 80 796 (+15%)
Италия - 64 598 (+24%)
Полша - 60 517 (+25%)
Белгия - 50 894 (+26%)
Швеция - 43 407 (-14%)
Топ 10 по пазарен дял през 2023 година:
Чехия - 19,8%
Германия - 15,5%
Унгария - 15,4%
Швеция - 15,2%
Словакия - 15%
Финландия - 14,9%
Австрия - 13,5%
Полша - 13,1%
Сърбия - 13%
Естония - 13%
Продажби на комбита по марки през 2023 година:
Subaru - 222 747 (+9%)
Skoda - 169 334 (+12%)
Volkswagen - 151 967 (+20%)
Toyota - 121 214 (+17%)
Audi - 114 340 (+24%)
Dacia - 94 200 (+64%)
Mercedes - 92 600 (+7%)
BMW - 85 469 (-5%)
Ford - 59 254 (+38%)
Kia - 58 311 (+3%)
SUV вместо комби
Последната причина за мрачното бъдеще на комбитата е, предвидимо, популярността на SUV. Комби автомобилите са най-близо до SUV по отношение на дизайна. Това е ключов аспект, който не работи в полза на комбитата: те могат да предложат същата гъвкавост като SUV, но не могат да се мерят с него по отношение на проходимост и лесен достъп за качване и излизане от превозно средство.