Над 15 000 автомобилни дилърства не могат да извършват дейността си, след като по-рано тази седмица софтуерната им система CDK Global беше ударена с не една, а две масивни кибератаки. И сега на практика търговските представителства са затворени.
До това се стигна, тъй като именно софтуерът на CDK управлява почти всеки аспект от дилърските операции. Когато клиентите се отбият за смяна на масло или ремонт, приемчикът в сервиза влиза в CDK, за да напише поръчката за ремонт. Механиците също влизат в CDK, за да запишат времето на приемане на кола и да правят бележки за ремонта. Цените на труда, частите, всичко минава през CDK.
„Занимавам се с автомобилите от 2005 г. и това е най-голямото главоболие, което съм изпитвал“, коментира мениджър за части и обслужване на представителство на Kia, който пожела да остане анонимен. Той разкрива ужасната ситуация, в която са попаднали дилърите, които разчитат основно на CDK Global за своите операции.
„Това е софтуерът, който механиците използват, като без него финансовият отдел на дилърството на може да продадени нито една кола, тъй като всички данни са вътре. И без тях търговците са с вързани ръце", обяснява мениджърът.
Първата кибератака е ударила CDK Global във вторник, което накара компанията да изключи системите си „от предпазливост и загриженост“ за клиентите, твърди сайтът за киберсигурност Bleeping Computer. Втора атака идва в сряда, точно когато системата се възстановява, което води до ново изключване. В петък следобед CDK все още не работи и може да минат дни, преди нещата да се нормализират.
„За да продаваме автомобили трябва да извадим стари формуляри от 90-те години и да правим всичко на ръка. Проблемът е, че банките и лизинговите компании не приемат документи, написани на ръка. Някои дилъри поне успяват да вземат депозити от клиентите, за финализират сделката, когато GDK се възстанови", разкрива още мениджърът.
Засега няма информация откъде идват кибератаките и кога системата ще започне да функционира нормално.