Хомологационните автомобили са се превърнали в нещо като умираща порода днес. Отчасти, защото организаторите на състезания не изискват точни улични версии. Но също и поради търсенето на все по-високи печалби от производителите, за които се загуби смисъл да правят няколко бройки.
Някога хомологационните коли изникваха от всички краища на земното кълбо. В тази статия ще се съсредоточим само върху най-яките модели.
10 уникални коли, слезли директно от пистата (ГАЛЕРИЯ):
Историята на 911 GT1 е подобна на тази на Mercedes-Benz CLK GTR. В стремежа си да спечели колкото се може повече GT състезания през сезон 1998 г., Porsche направи специална машина, която изглеждаше като усилено 911, но нямаше нищо общо с шосейната спортна кола. По този начин, за да се състезава в шампионата FIA GT, Porsche произведе 20 хомологационни специални пътни коли.
Компанията не беше много успешна в този шампионат, където Mercedes царуваше върховно със своя CLK GTR, защото в крайна сметка беше по-бавната кола. Въпреки това, 911 GT1 спечели там, където имаше значение – в „24-те часа на Льо Ман“ през 1998 г. Версията 911 GT1 Strassenversion запази много от компонентите на въпросния победител - като 3,2-литровия туин-турбо плосък шестцилиндров двигател с мощност 537 к.с., независимо задно окачване и дискови спирачки Brembo. Освен това имаше шестстепенна механична трансмисия и диференциал с ограничено приплъзване на задната ос.
Резултатът беше някои много престижни числа за времето, като ускорение от 3,7 секунди до стотака и максимална скорост от 310. За съжаление, 20-те версии на 911 GT1 Strassen прекарват по-голямата част от времето си в музеите днес.