IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как ви звучи - 300 000 евро за Peugeot 205?

40-годишен екземпляр от ограничена серия беше продаден на търг в Англия

Много хора може да не повярват, когато научат, че някой е платил около 300 000 евро миналия април за Peugeot 205, което е на почти четиридесет години. Вярно е, че един от най-популярните френски модели по онова време жъне изключителен успех сред купувачите, но само това не оправдава високата му цена.


Peugeot 205 Turbo 16.


Версията на модела, наречена Turbo 16, остава един от най-редките и успешни модели на френския автомобилен производител. През 80-те години Peugeot се радва на сериозен успех в ралитата, като Peugeot 205 печели WRC шампионата през 1985 и 1986 г. с пилотите Тимо Салонен и Юха Канкунен. Но според правилата на времето FIA изисква от производителите да имат шосейна версия на своя състезателен автомобил от серията WRC и да продадат поне 200 бройки. Така се ражда Peugeot 205 Turbo 16.

При такава лимитирана серия не е чудно, че колекционер е готов да бръкне дълбоко в джоба си, за да се сдобие с една бройка от модела. Автомобилът, продаден на търг в Англия, е много запазен екземпляр, изминал е само 16 000 км и, разбира се, налична е пълна историята на поддръжката му.


Peugeot 205 Turbo 16.


Преди търга експертите, поканени от аукционната къща, са проверили Turbo 16 със сериен номер 176 и са установили, че освен оригиналната фабрична боя, вътрешните елементи и тапицерията от плат са били в производствено състояние към момента на продажбата. Между другото, 205 T16 може да напусне завода в два различни цвята - 196 екземпляра са боядисани в Winchester сиво, докато други четири са в перлено бяло.

Последните принадлежат на тогавашния президент на Peugeot - Жан Болио, както и на три икони на френските моторни спортове - пилота от Формула 1 Дидие Пирони, състезателния инженер Андрей де Кортанц и шефа на отбора Peugeot Talbot Sport WRC по това време Жан Тод, който по-късно ръководи Ferrari F1 и FIA.

Самият автомобил значително се различава от стандартното Peugeot 205. Двата предни фара, двете странични врати и предното стъкло са идентични, но всичко останало е сменено, премахнато, променено или модифицирано от инженерите на Turbo 16. Кабината също е преработена, като двигателят е преместен на задните седалки и е разположен напречно в колата, а въртящият момент се предава и на четирите колела.


Peugeot 205 Turbo 16.


Самият мотор е 1,8-литров с 4 цилиндъра, който развива 197 к.с. Може и да не звучи кой знае колко впечатляващо, но не бива да се забравя, че Peugeot 205 Turbo 16 тежи само 907 кг. Това позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,6 секунди, а максималната скорост е 220 км/ч.

Когато 205 Turbo 16 излиза на пазара през 1985 г. цената му е еквивалентна на днешните 44 210 евро. Не е ясно колко точно е платил новият собственик, но се твърди, че е около 300 000 евро. Това обаче не е най-скъпото Peugeot 205 Turbo 16. Тази титла принадлежи на един от четирите бели екземпляра (сериен номер 33), за които вече стана дума. Екземплярът, принадлежал на Жан Тод, е продаден през 2021 г. за 419 260 евро.


Още снимки на продадения за 300 000 евро автомобил - вижте в галерията:


0 от 500