Много хора може да не повярват, когато научат, че някой е платил около 300 000 евро миналия април за Peugeot 205, което е на почти четиридесет години. Вярно е, че един от най-популярните френски модели по онова време жъне изключителен успех сред купувачите, но само това не оправдава високата му цена.
Версията на модела, наречена Turbo 16, остава един от най-редките и успешни модели на френския автомобилен производител. През 80-те години Peugeot се радва на сериозен успех в ралитата, като Peugeot 205 печели WRC шампионата през 1985 и 1986 г. с пилотите Тимо Салонен и Юха Канкунен. Но според правилата на времето FIA изисква от производителите да имат шосейна версия на своя състезателен автомобил от серията WRC и да продадат поне 200 бройки. Така се ражда Peugeot 205 Turbo 16.
При такава лимитирана серия не е чудно, че колекционер е готов да бръкне дълбоко в джоба си, за да се сдобие с една бройка от модела. Автомобилът, продаден на търг в Англия, е много запазен екземпляр, изминал е само 16 000 км и, разбира се, налична е пълна историята на поддръжката му.
Преди търга експертите, поканени от аукционната къща, са проверили Turbo 16 със сериен номер 176 и са установили, че освен оригиналната фабрична боя, вътрешните елементи и тапицерията от плат са били в производствено състояние към момента на продажбата. Между другото, 205 T16 може да напусне завода в два различни цвята - 196 екземпляра са боядисани в Winchester сиво, докато други четири са в перлено бяло.
Последните принадлежат на тогавашния президент на Peugeot - Жан Болио, както и на три икони на френските моторни спортове - пилота от Формула 1 Дидие Пирони, състезателния инженер Андрей де Кортанц и шефа на отбора Peugeot Talbot Sport WRC по това време Жан Тод, който по-късно ръководи Ferrari F1 и FIA.
Самият автомобил значително се различава от стандартното Peugeot 205. Двата предни фара, двете странични врати и предното стъкло са идентични, но всичко останало е сменено, премахнато, променено или модифицирано от инженерите на Turbo 16. Кабината също е преработена, като двигателят е преместен на задните седалки и е разположен напречно в колата, а въртящият момент се предава и на четирите колела.
Самият мотор е 1,8-литров с 4 цилиндъра, който развива 197 к.с. Може и да не звучи кой знае колко впечатляващо, но не бива да се забравя, че Peugeot 205 Turbo 16 тежи само 907 кг. Това позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,6 секунди, а максималната скорост е 220 км/ч.
Когато 205 Turbo 16 излиза на пазара през 1985 г. цената му е еквивалентна на днешните 44 210 евро. Не е ясно колко точно е платил новият собственик, но се твърди, че е около 300 000 евро. Това обаче не е най-скъпото Peugeot 205 Turbo 16. Тази титла принадлежи на един от четирите бели екземпляра (сериен номер 33), за които вече стана дума. Екземплярът, принадлежал на Жан Тод, е продаден през 2021 г. за 419 260 евро.
Още снимки на продадения за 300 000 евро автомобил - вижте в галерията: