Най-големият руски производител АвтоВАЗ показа първия си нов модел от 2015 г. насам. Това е малкият седан Lada Iskra, чиито производство и продажби ще стартират догодина. По-късно той ще последван от версии комби и кросоувър, които ще използват същата основа.
Седанът е изграден на платформа на Renault, която беше използвана за моделите на Lada, докато АвтоВАЗ беше собственост на френския производител. Сега тя е основна преработена и съответно локализирана, така че за използването й не са нужни компоненти от Renault или дъщерната марка Dacia. От компанията допълват, че електрониката е напълно локализирана с добавя на 400 нови части.
Според съобщения на руския производител Iskra ще се нареди между остарялата Granta и малко по-голямата Vesta в гамата на Lada. Външният вид на новия модел е в стил „X-Design“ от Vesta, с изваяни калници и модерни светодиоди. От друга страна, пропорциите на субкомпактния седан напомнят на Dacia Logan, намеквайки за връзката с него.
Експерти от автомобилната индустрия твърдят, че платформата на Iskra всъщност е леко променена версия на архитектурата CMF-B, която се използва от няколко модела на Renault, Dacia и Nissan. Докато Renault Group напълно прекъсна връзките си с Lada през 2022 г., когато Русия нападна Украйна, в АвтоВАЗ се възползваха от достъпа си до научноизследователска и развойна дейност и работиха върху основите, за да подкрепят местното производство без никакъв принос от Франция.
„За рекордно кратко време по стандартите на световната автомобилна индустрия ние всъщност пресъздадохме този автомобил, правейки го технологично независим“, обясни президентът нва АвтоВАЗ - Максим Соколов. Той допълни, че общата инвестиция в проекта е 23 млрд рубли, което прави около 220 млн евро, като в момента тече последния етап на разработка на автомобила, който включва отстраняване на грешки в производството, фина настройка и конфигурация на всички системи на автомобила.
Под капака на най-новата Lada няма извенади, като опциите за задвижване са взети от други модели на марката. Базовата версия ще бъде оборудвана с 1,6-литров бензинов двигател Granta, произвеждащ 90 к.с. и съчетан с петстепенна механична трансмисия. По-мощният 1,6-литров агрегат от Vesta осигурява 106 к.с., които се изпращат към предната ос чрез шестстепенна механична или автоматична трансмисия.
Производството на Lada Iskra ще стартира в началото на 2025 г. в завода в Толиати, като цените ще бъдат обявени на по-късен етап. Засега моделът ще се продава само в Русия, но Максим Соколов заяви, че се търсят варианти и за експорт в чужбина.
Още снимки на най-новата Lada - вижте в галерията: