fallback

Европа удря спирачки - от 6 юли всички нови автомобили ще бъдат бавни

Ограничителят на скоростта ISA става задължителен за всички продадени коли

Вероятно вече сте чували или чели за системите за безопасност ADAS - набор от електронни устройства, вградени в автомобилите за подобряване на тяхната безопасност. Някои от тях - като асистент за поддържане на лентата, сензори за паркиране, система за следене на налягането в гумите или сензор за мъртва зона, се използват от дълго време, а други тепърва ще навлизат в употреба.

Има и така наречената система ISA или Intelligent Speed ​​​​Assist, която от май 2022 г. стана задължителна за всички модели, сертифицирани в Европейския съюз. От 6 юли обаче регулаторните изисквания се разширяват и системата става задължителна за всички нови автомобили, продадени от тази дата. Това означава, че ограничителите на скоростта няма да се монтират само на новите модели, но и на всички продадени автомобили.

Intelligent Speed ​​​​Assist (ISA) е система, която анализира максимално разрешената скорост на всеки пътен участък и, ако е необходимо, автоматично ограничава скоростта на автомобила без намеса на водача.

За това се използват няколко компонента. От една страна, системата събира данни чрез GPS и ги сравнява с информация, получена от камера за разпознаване на пътни знаци, разположена на предното стъкло до вътрешното огледало. Всичко това се предава на контролния блок и ако автомобилът превиши допустимата скорост на този участък от пътя и водачът не намали скоростта, системата може да реагира по следния начин:

Звуково предупреждение.

Предупреждение за вибрация.

Тактилна обратна връзка чрез педала на газта.

Активиране на функцията за контрол на скоростта.

Първите две опции не изискват директна намеса и са предупреждения - звуково или под формата на вибрация, ако водачът не реагира. Тези предупреждения трябва да са кратки, за да се избегне неудобството на водача.

Третият тип обратна връзка се основава на съпротивлението на педала на газта - той леко ще избута крака на водача назад, за да го предупреди и да му помогне да намали скоростта. Шофьорът може да пренебрегне това предупреждение и да деактивира системата, като натисне по-силно педала на газта.

Дори ако е активиран автоматичен контрол на скоростта, при който скоростта на автомобила ще намалява плавно без човешка намеса, водачът може постепенно да деактивира системата, като натиска по-силно педала за газ.

Системата ISA никога не задейства спирачките, тъй като това може да причини инциденти, ако други превозни средства са близо отзад. Намаляването на скоростта без пряка намеса на водача обаче може да създаде опасни ситуации, например при изпреварване по второстепенен път.

За да се избегне това, системата ISA може да бъде изключена от водача чрез силно натискане на педала на газта или чрез изключване с помощта на специален бутон, след като колата е била запалена. Въпреки това, подобно на други устройства като системата Start & Stop, ISA се активира отново, когато двигателят се изключи.

fallback
  • #18
    Системи/системи ( преди 5 месеца )
    Даже ще има система за лоши миризми в купето,ако случайно шофьора пръдне и колата блокира на място.
  • #17
    Johnny Bravo ( преди 5 месеца )
    Да, да ще си караме старите коли
  • #16
    До 15 ( преди 5 месеца )
    Мани, мани, стартирането и потеглянето с кола все повече заприличва на предстартова подготовка за полет със самолет или совалка. Списъци с въпроси и нужда от втори "пилот" да потвърждава кое е включено и кое е изключено.
  • #15
    анонимен ( преди 5 месеца )
    още един бутон за натискане при всяко палене
  • #14
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Като идея не е лошо, проблемът е безумната пътна инфраструктура тук. Досега поне 10-тина пъти ми се е случвало lane keep assist-а да се бърка с пукнатини и различни линии по асфалта (на които не им е мястото там) и да се опитва да ме набута или в мантинелата, или в идващия трафик. Благодарение на това, че винаги държа волана здраво не е имало проблем, но си представям с липсващите, скрити знаци и прочие колко ще е "безопасно" да се ползва подобна система тук.
  • #13
    carpe_diem ( преди 5 месеца )
    Спете спокойно, това у нас няма да работи - дори да има някаква маркировка, тя е мега трагична, знаците са или избледнели, или липсващи, или зад храсталаци и дървета, или примерно на 4-лентов път имаш отбивка със знак 30 км/ч и няма като в белите стратни стрелкичка, че това важи само за отбивката. На многолентови пътища има знак с ограничение само от едната страна, вместо от двете. На някои места имаш знак 40, после 60, после 50, после 70. Знак за населено място, след 100 м кръстовище и знак 70.
  • #12
    анонимен ( преди 5 месеца )
    До 13 - Има има! Не се притснявай! Измъканхме се от феодализъм, догми и прочие - ще се измъкнем и от купчина трансексуални академици!
  • #11
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Тази система я имам на GPS-a - GARMIN още от преди 15 години. Показва ограничението и си настройваш толеранса. Като го превишиш издава звуков сигнал и светва на екрана оранжева лента.
  • #10
    хаха ( преди 5 месеца )
    Затова карам само стари коли с механично управление на горивото. *** на газта е със жило. Системите Drive-By-Wire са пълен шит.
  • #9
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Много добра идея, но трябва до позволява някакъв толеранс примерно 25 км/ч над позволеното така, че където има знак 50 да можеш и със 70, но все пак да не могат откачалки да карат все едно са на магистрала с 150 докато ограничението е 50
fallback
Последни